Neuropædagogiske perspektiver på special- og socialpædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel handler om nyere neuropædagogiske perspektiver på læring og didaktik. Det nye handler om at rette den didaktiske opmærksomhed på pædagogens samspil med omgivelserne og brug af kroppen (nonverbale) i forbindelse med det social- og specialpædagogiske arbejde med udviklings- og læreprocesser. Kapitlet indledes med et kort historisk tilbageblik dels på, hvordan neuropædagogikken har udviklet sig i Danmark, dels på det tværdisciplinære videnskabelige grundlag, som neuropædagogikken udspringer fra. Herefter følger et afsnit om neuropædagogik, didaktik og læring. I afsnittet præsenteres nogle af grundbegreberne indenfor det neuropædagogiske genstandsfelt: embodiment, somatiske markører, hjerne, krop, omverden og det udvidede læringsbegreb. Disse perspektiver kobles til mentalisering og selvagens. Slutteligt kommer en opsamling med fokus på neuropædagogisk didaktik; det indeholder en gennemgang af den neuropædagogiske ”firkløver” og SMART-modellen.
OriginalsprogDansk
TitelTemaer og aktiviteter i social- og specialpædagogik
RedaktørerBritta Dumstrei
Antal sider171
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2021
Sider155
Kapitel17
ISBN (Trykt)978-87-02-31158-7
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater