Abstract
En komparativ analyse af dansk og norsk læreruddannelse med udgangspunkt i at Norge er gået fra en fireårig til en femårig kandidatuddannelse. Danmark er således det eneste land i Skandinavien, der ikke har en læreruddannelse på kandidatniveau. På baggrund af en analyse af høringssvar på lovgivningsændringerne i Danmark i 2006 og 2012 samt i Norge i 2016, finder vi bl.a. at der i begge lande er enighed om at undervisere og studerende skal have de nødvendige kompetencer og kulturelle værdier. Vi finder også store forskelle på diskussionerne mellem akademisk og praktisk viden i de to lande.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Vol/bind | Årgang 78 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 63-73 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - okt. 2017 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- læreruddannelse