Normative dimensioner af sundhedsprofessionelles læringskultur og deres betydning for fastholdelse og rekruttering

Søren Engelsen, Sine Lehn, Mari Holen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen analyserer læringskulturs betydning for rekruttering og fastholdelse i sundhedsprofessionelt arbejde. Centrale normative betydninger knyttet til læringskultur erfares af sundhedsprofessionelle som handlingsbydende og derigennem som vigtige for rekruttering og fastholdelse. Udgangspunktet er en kulturteoretisk forståelse af læring, kvalitativ empiri og en fænomenologisk-hermeneutisk fortolkningstilgang. Fire tæt knyttede normative betydninger fremtræder som afgørende aspekter af læringskultur i sundhedsprofessionelt arbejde med relevans for rekruttering og fastholdelse: agens-fornemmelse, fagligt fællesskab, psykologisk sikkerhed og fejlbarlighedskultur. I lyset af de pressede vilkår for det sundhedsprofessionelle arbejde viser artiklen desuden nogle kerneudfordringer for realiseringen af disse betydninger.
OriginalsprogDansk
Tidsskrift Tidsskrift for arbejdsliv
Vol/bind25
Udgave nummer1
Sider (fra-til)28-43
Antal sider16
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læringskultur
  • Normative betydninger
  • Rekruttering og fastholdelse
  • Sundhedsprofessionelle

Citationsformater