Normkritik og elevers oplevelser af brobygning og uddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Skolen er en betydningsfuld normproducerende arena for børn og
unges opfattelse af uddannelser og erhverv. Opfattelser som spiller
en rolle for deres fremtidige ønsker og valg efter grundskolen. Artiklen
tager afsæt i en elevfortælling om brobygning på en ungdomsuddannelse
og undersøger muligheder for at udfordre reproduktion
af stereotypiske normer og fordomme om uddannelser og erhverv.
Omdrejningspunktet for diskussionen er mulighederne for i skolen at
arbejde normforandrende med emner knyttet til uddannelse, erhverv
og arbejdsliv. Et sådant arbejde anses for at være et væsentligt bidrag
til, at eleverne får reflekteret sammen om deres uddannelsesvalg og
ser og taler om de normer, som påvirker uddannelsesvalget og normernes
betydning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind83
Udgave nummer2
Sider (fra-til)23-30
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 1 nov. 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • KUI
  • UU
  • brobygning
  • karrierelæring
  • normkritik
  • uddannelse og job
  • uddannelsesvejledning

Citationsformater