Normkritiske analyseværksteders epistemologiske og transformative potentialer blandt fritidspædagoger – en immanent kritik

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Nyere forskning viser, at pædagogers kønsnormer kan begrænse børn og unges muligheder for at udtrykke deres identitet, hvilket kan føre til marginalisering (Björkman & Bromseth, 2019; Kumashiro, 2009). Samtidig peger anden normkritisk forskning på, at arbejde med normkritik kan fremme børns deltagelsesmuligheder (Clarup et al., 2020; Hamilton & Padovan-Özdemir, 2022). Med afsæt i et nyligt afsluttet BUPL-finansieret forskningsprojekt præsenteres hvordan klubpædagoger gennem normkritiske analyseværksteder erkender, oversætter og udfordre normer omkring køn og mangfoldighed i klubben. Ved at anvende et immanent kritisk perspektiv (Stahl, 2022) på pædagogernes normkritiske analyser af egen praksis, demonstreres med empirinære eksempler, hvordan normer og værdier i fritidspædagogisk praksis udfolder sig indefra og udfordres af en bevidst normkritisk tilgang (Krøyer og Buch-Jensen 2024).
OriginalsprogDansk
Publikationsdatosep. 2024
StatusUdgivet - sep. 2024
BegivenhedNUBU konferencen 2024 - Comwell Kellers Park, 7080 Børkop, Danmark
Varighed: 24 okt. 202425 okt. 2024

Foredrag/oplæg

Foredrag/oplægNUBU konferencen 2024
LokationComwell Kellers Park
Land/OmrådeDanmark
By7080 Børkop
Periode24/10/2425/10/24

Emneord

  • Børn og unge
  • immanent kritik
  • normkritik
  • normkritiske analyseværksteder

Citationsformater