Abstract
Nyere forskning viser, at pædagogers kønsnormer kan begrænse børn og unges muligheder for at udtrykke deres identitet, hvilket kan føre til marginalisering (Björkman & Bromseth, 2019; Kumashiro, 2009). Samtidig peger anden normkritisk forskning på, at arbejde med normkritik kan fremme børns deltagelsesmuligheder (Clarup et al., 2020; Hamilton & Padovan-Özdemir, 2022). Med afsæt i et nyligt afsluttet BUPL-finansieret forskningsprojekt præsenteres hvordan klubpædagoger gennem normkritiske analyseværksteder erkender, oversætter og udfordre normer omkring køn og mangfoldighed i klubben. Ved at anvende et immanent kritisk perspektiv (Stahl, 2022) på pædagogernes normkritiske analyser af egen praksis, demonstreres med empirinære eksempler, hvordan normer og værdier i fritidspædagogisk praksis udfolder sig indefra og udfordres af en bevidst normkritisk tilgang (Krøyer og Buch-Jensen 2024).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | sep. 2024 |
Status | Udgivet - sep. 2024 |
Begivenhed | NUBU konferencen 2024 - Comwell Kellers Park, 7080 Børkop, Danmark Varighed: 24 okt. 2024 → 25 okt. 2024 |
Foredrag/oplæg
Foredrag/oplæg | NUBU konferencen 2024 |
---|---|
Lokation | Comwell Kellers Park |
Land/Område | Danmark |
By | 7080 Børkop |
Periode | 24/10/24 → 25/10/24 |
Emneord
- Børn og unge
- immanent kritik
- normkritik
- normkritiske analyseværksteder