Abstract
I et populært valgfag bearbejder sygeplejestuderende på uddannelsens sidste semester, deres
forventninger til overgangen og arbejdslivet som nyuddannede sygeplejersker.
Gennem etnografiske studier følges de studerendes italesættelse, observation og refleksion
gennem valgfagsforløbet. De empiriske analyser viser, hvordan de studerende bevæger sig fra
frygt til håb via identificering af sygeplejerskers redskaber og strategier til at håndtere en
travl og kompleks hverdag. Redskaber, som viser en vej for de studerendes håndtering af
overgangen. Analysen nuanceres med Benner og Wrubels refleksioner om kløften mellem det
ideelle og den reelle sygepleje.
Artiklen konkluderer, at de studerende i mødet med sygeplejerskens reelle hverdagspraksis
udfordres af forestillingen om den ideelle sygepleje. Dette kan spænde ben for, at de
nyuddannede åbent undersøger, hvordan det ideelle nuanceret ser ud i hverdagens kliniske
sygepleje.
forventninger til overgangen og arbejdslivet som nyuddannede sygeplejersker.
Gennem etnografiske studier følges de studerendes italesættelse, observation og refleksion
gennem valgfagsforløbet. De empiriske analyser viser, hvordan de studerende bevæger sig fra
frygt til håb via identificering af sygeplejerskers redskaber og strategier til at håndtere en
travl og kompleks hverdag. Redskaber, som viser en vej for de studerendes håndtering af
overgangen. Analysen nuanceres med Benner og Wrubels refleksioner om kløften mellem det
ideelle og den reelle sygepleje.
Artiklen konkluderer, at de studerende i mødet med sygeplejerskens reelle hverdagspraksis
udfordres af forestillingen om den ideelle sygepleje. Dette kan spænde ben for, at de
nyuddannede åbent undersøger, hvordan det ideelle nuanceret ser ud i hverdagens kliniske
sygepleje.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 33/2 |
Sider (fra-til) | 18-22 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- overgang fra uddannelse til profession
- professionel identitet
- strategier og redskaber til håndtering
- sygeplejerskeuddannelsen