Nudge

Merete Norsker Bergsøe, Andreas Maaløe Jespersen, Rikke Larsen, Inge Schiermarcher, Katrine Lund Skov

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

    Abstract

    Inden for de seneste år har begrebet at nudge fået en del opmærksomhed, og begrebet har efter megen medieopmærksomhed i blandt andet USA og England også fundet vej til Danmark. Her har flere politiske instanser og interesseorganisationer fundet interesse for denne særlige tilgang til at påvirke folks adfærd. Hvis denne tilgang skal nå borgerne, er det væsentligt, at også de professioner, som møder borgerne, har en indsigt i og kan forholde sig kritisk og velovervejet til begrebet. Denne bog er tænkt som en inspiration for dem, der arbejder professionelt med velfærd og adfærd. Her tænkes især på alle dem, der uddannes på professionshøjskolerne, og som i deres professionelle virke arbejder med borgernes velfærd.

    I denne bog tages begrebet nudge op til nærmere refleksion med det formål at styrke læserens kendskab til nudgebegrebets grundlag, hvad nudge er, hvordan et nudge kan tilrettelægges, hvorledes man som velfærdsprofessionel kan forholde sig til det at nudge, samt hvilke moralske overvejelser man skal gøre sig ved anvendelse af nudge, hvis man vil have en professionel tilgang.

    Bogens kapitler følger en logisk rækkefølge, hvor læseren kan drage fordel af at læse kapitlerne i den opsatte rækkefølge, men kapitlerne kan også læses selvstændigt.

    Det er tanken, at bogen skal kunne anvendes i undervisningen på en lang række mellemlange og længerevarende videregående uddannelser, hvor man uddanner personer, som skal møde borgeren, og hvor man har fokus på borgerens adfærd i relation til velfærd.

    OriginalsprogDansk
    ForlagNyt Teknisk Forlag
    Antal sider168
    ISBN (Trykt)978-87-571-2808-6
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • professionsuddannelser

    Citationsformater