TY - JOUR
T1 - Nursing students´ learning to involve elderly patients in clinical decision making - the student perspective
AU - Nielsen, Kirsten
AU - Henriksen, Jette
PY - 2022/11/21
Y1 - 2022/11/21
N2 - Introduktion. Det stigende antal ældre i befolkningen øger behovet for flere sygeplejersker til at pleje ældre, men national og international forskning viser, at sygeplejestuderende tøver med at søge mod ældreplejen, fordi de oplever at mangle kompetencer og har negative oplevelser derfra. Formålet med projektet var derfor at undersøge, om studerende kunne lære at involvere ældre i beslutning om egen pleje ved at lytte til ældres fortællinger, og hvilken betydning det fik for studerendes interesse i ældrepleje.Metode. En fænomenologisk-hermeneutisk tilgang blev anvendt til at undersøge, hvorvidt en intervention, hvor studerende gennemfører et narrativt interview med en ældre patient, dels kunne fremme studerendes kompetencer til at involvere ældre patienter i beslutning om egen pleje og behandling og dels kunne fremme studerendes interesse for ældrepleje. De studerende blev selv interviewet før og efter interventionen for at læringsudbyttet kunne undersøges.Fund. De studerende oplevede en dybere relation til patienten efter det narrative interview. Patienterne viste dem mere tillid, og studerende fik betydningsfulde data om patientens liv og værdier. Data fik afgørende betydning for involvering af patienten i klinisk beslutningstagen og for de studerendes fremtidige sygeplejepraksis. Fire temaer viste sig: 1) betydningen af narrativet for patient-sygeplejerskerelationen, 2) betydningen for at kunne involvere patienten i klinisk beslutningstagen, 3) betydningen for personcentreret pleje og 4) betydningen for studerendes interesse for ældrepleje. Diskussion. Analysens temaer diskuteres i forhold til international forskning. Et studie fandt, at mødet mellem ældre og studerende er en intervention, der fremmer studerendes empati for ældre og kan skabe en mere positiv attitude ift. ældreplejen. Andre studier konkluderede, at personcentreret sygepleje handler om indsigt i patientens liv, og at klinisk beslutningstagen forudsætter kendskab til patientens fortid, nutid og fremtidsønsker i forbindelse med klinisk beslutningstagen. Disse studier underbygger helt eller delvist fundet af, at det narrative interview fremmer personcentreret sygepleje, gør det lettere at tilpasse plejen til den enkelte og lettere at advokere for patienten. Dette projekt supplerer med, at de studerende oplevede en bedre kvalitet af den ydede sygeplejeKonsekvenser for praksis. Forskningsresultaterne bidrager til geriatrisk sygepleje med fundet af det narrative interview som metode til at facilitere læring om pleje af ældre. Skabes rum for studerendes narrative interviews med ældre i geriatrisk sygepleje kan studerende lære at involvere patienten i plejen, og det tyder også på, at det styrker interessen for ældreplejen.
AB - Introduktion. Det stigende antal ældre i befolkningen øger behovet for flere sygeplejersker til at pleje ældre, men national og international forskning viser, at sygeplejestuderende tøver med at søge mod ældreplejen, fordi de oplever at mangle kompetencer og har negative oplevelser derfra. Formålet med projektet var derfor at undersøge, om studerende kunne lære at involvere ældre i beslutning om egen pleje ved at lytte til ældres fortællinger, og hvilken betydning det fik for studerendes interesse i ældrepleje.Metode. En fænomenologisk-hermeneutisk tilgang blev anvendt til at undersøge, hvorvidt en intervention, hvor studerende gennemfører et narrativt interview med en ældre patient, dels kunne fremme studerendes kompetencer til at involvere ældre patienter i beslutning om egen pleje og behandling og dels kunne fremme studerendes interesse for ældrepleje. De studerende blev selv interviewet før og efter interventionen for at læringsudbyttet kunne undersøges.Fund. De studerende oplevede en dybere relation til patienten efter det narrative interview. Patienterne viste dem mere tillid, og studerende fik betydningsfulde data om patientens liv og værdier. Data fik afgørende betydning for involvering af patienten i klinisk beslutningstagen og for de studerendes fremtidige sygeplejepraksis. Fire temaer viste sig: 1) betydningen af narrativet for patient-sygeplejerskerelationen, 2) betydningen for at kunne involvere patienten i klinisk beslutningstagen, 3) betydningen for personcentreret pleje og 4) betydningen for studerendes interesse for ældrepleje. Diskussion. Analysens temaer diskuteres i forhold til international forskning. Et studie fandt, at mødet mellem ældre og studerende er en intervention, der fremmer studerendes empati for ældre og kan skabe en mere positiv attitude ift. ældreplejen. Andre studier konkluderede, at personcentreret sygepleje handler om indsigt i patientens liv, og at klinisk beslutningstagen forudsætter kendskab til patientens fortid, nutid og fremtidsønsker i forbindelse med klinisk beslutningstagen. Disse studier underbygger helt eller delvist fundet af, at det narrative interview fremmer personcentreret sygepleje, gør det lettere at tilpasse plejen til den enkelte og lettere at advokere for patienten. Dette projekt supplerer med, at de studerende oplevede en bedre kvalitet af den ydede sygeplejeKonsekvenser for praksis. Forskningsresultaterne bidrager til geriatrisk sygepleje med fundet af det narrative interview som metode til at facilitere læring om pleje af ældre. Skabes rum for studerendes narrative interviews med ældre i geriatrisk sygepleje kan studerende lære at involvere patienten i plejen, og det tyder også på, at det styrker interessen for ældreplejen.
KW - learning, educational science and teaching
KW - disease, health science and nursing
KW - education, professions and jobs
KW - research designs, theory and method
M3 - Journal article
SN - 2445-9461
VL - 7
SP - 41
JO - Fag & Forskning.
JF - Fag & Forskning.
IS - 4
ER -