Nursing students´ learning to involve elderly patients in clinical decision making - the student perspective

Bidragets oversatte titel: Sygeplejestuderende involverer ældre gennem narrative interviews: "Alle studerende skulle have mulighed for at prøve det"

Kirsten Nielsen, Jette Henriksen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Introduktion. Det stigende antal ældre i befolkningen øger behovet for flere sygeplejersker til at pleje ældre, men national og international forskning viser, at sygeplejestuderende tøver med at søge mod ældreplejen, fordi de oplever at mangle kompetencer og har negative oplevelser derfra. Formålet med projektet var derfor at undersøge, om studerende kunne lære at involvere ældre i beslutning om egen pleje ved at lytte til ældres fortællinger, og hvilken betydning det fik for studerendes interesse i ældrepleje.
Metode. En fænomenologisk-hermeneutisk tilgang blev anvendt til at undersøge, hvorvidt en intervention, hvor studerende gennemfører et narrativt interview med en ældre patient, dels kunne fremme studerendes kompetencer til at involvere ældre patienter i beslutning om egen pleje og behandling og dels kunne fremme studerendes interesse for ældrepleje. De studerende blev selv interviewet før og efter interventionen for at læringsudbyttet kunne undersøges.
Fund. De studerende oplevede en dybere relation til patienten efter det narrative interview. Patienterne viste dem mere tillid, og studerende fik betydningsfulde data om patientens liv og værdier. Data fik afgørende betydning for involvering af patienten i klinisk beslutningstagen og for de studerendes fremtidige sygeplejepraksis. Fire temaer viste sig: 1) betydningen af narrativet for patient-sygeplejerskerelationen, 2) betydningen for at kunne involvere patienten i klinisk beslutningstagen, 3) betydningen for personcentreret pleje og 4) betydningen for studerendes interesse for ældrepleje.
Diskussion. Analysens temaer diskuteres i forhold til international forskning. Et studie fandt, at mødet mellem ældre og studerende er en intervention, der fremmer studerendes empati for ældre og kan skabe en mere positiv attitude ift. ældreplejen. Andre studier konkluderede, at personcentreret sygepleje handler om indsigt i patientens liv, og at klinisk beslutningstagen forudsætter kendskab til patientens fortid, nutid og fremtidsønsker i forbindelse med klinisk beslutningstagen. Disse studier underbygger helt eller delvist fundet af, at det narrative interview fremmer personcentreret sygepleje, gør det lettere at tilpasse plejen til den enkelte og lettere at advokere for patienten. Dette projekt supplerer med, at de studerende oplevede en bedre kvalitet af den ydede sygepleje
Konsekvenser for praksis. Forskningsresultaterne bidrager til geriatrisk sygepleje med fundet af det narrative interview som metode til at facilitere læring om pleje af ældre. Skabes rum for studerendes narrative interviews med ældre i geriatrisk sygepleje kan studerende lære at involvere patienten i plejen, og det tyder også på, at det styrker interessen for ældreplejen.
Bidragets oversatte titelSygeplejestuderende involverer ældre gennem narrative interviews: "Alle studerende skulle have mulighed for at prøve det"
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftFag & Forskning.
Vol/bind7
Udgave nummer4
Sider (fra-til)41
Antal sider1
ISSN2445-9461
StatusUdgivet - 21 nov. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater