Abstract
I projekt Dialog om skoleudvikling har det været en styrende ambition at indsamle gode praksisnære erfaringer med dialoger og samarbejdsprocesser, som har potentiale til at kunne bidrage positivt til udviklingen af det danske skolevæsen.
Projektet har indkredset seks hypoteser, som udfolder og afgrænser en række elementer, som ser ud til virke positivt ind på kvaliteten af de dialoger og processer, som er repræsenteret i de fire kommunecases. De seks hypoteser er:
* Fælles værdier og tankesæt, som danner en referenceramme for dialog og beslutninger.
* Partnerskaber, hvor spillereglerne for dialog mellem lærere, ledere og forvaltning aftales og danner en forpligtende ramme om samarbejdet.
* Beslutningsarkitektur, som regulerer, hvordan beslutningsbehov håndteres, og
beslutninger træffes.
* Samtalerum og mødefora, som strukturerer dialoger og afstemninger af synspunkter og interesser
* Problemløsningsadfærd i hverdagen, som sikrer, at dialog og beslutninger har
praktiske konsekvenser
* Synlighed i samarbejdet, som gør samarbejdet transparent og giver medarbejdere og samarbejdspartnere en oplevelse af, at samarbejdet foregår på en konstruktiv og tillidsfuld måde.
Projektet har indkredset seks hypoteser, som udfolder og afgrænser en række elementer, som ser ud til virke positivt ind på kvaliteten af de dialoger og processer, som er repræsenteret i de fire kommunecases. De seks hypoteser er:
* Fælles værdier og tankesæt, som danner en referenceramme for dialog og beslutninger.
* Partnerskaber, hvor spillereglerne for dialog mellem lærere, ledere og forvaltning aftales og danner en forpligtende ramme om samarbejdet.
* Beslutningsarkitektur, som regulerer, hvordan beslutningsbehov håndteres, og
beslutninger træffes.
* Samtalerum og mødefora, som strukturerer dialoger og afstemninger af synspunkter og interesser
* Problemløsningsadfærd i hverdagen, som sikrer, at dialog og beslutninger har
praktiske konsekvenser
* Synlighed i samarbejdet, som gør samarbejdet transparent og giver medarbejdere og samarbejdspartnere en oplevelse af, at samarbejdet foregår på en konstruktiv og tillidsfuld måde.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Københavns Professionshøjskole |
---|---|
Antal sider | 34 |
Status | Udgivet - 21 apr. 2020 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation