Abstract
I gymnasiereformen fra 2017 blev der lanceret fire nye kompetencer: innovative, digitale, globale og karrieremæssige. Nye kompetencer i gymnasiet giver et indblik i, hvordan undervisning i disse kompetencer kan se ud i praksis – samtidig med at de gives en forskningsmæssig tyngde.
Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning.
Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymnasieskolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning:
1.
Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken
2.
Innovative kompetencer i og på spil
3.
Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed
Globale kompetencer i en global verden
4
Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen
Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning.
Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymnasieskolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning:
1.
Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken
2.
Innovative kompetencer i og på spil
3.
Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed
Globale kompetencer i en global verden
4
Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| Forlag | Frydenlund |
|---|---|
| Antal sider | 125 |
| ISBN (Trykt) | 9788772161969 |
| Status | Udgivet - 25 aug. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- digitale kompetencer
- globale kompetencer
- gymnasielærere
- gymnasiereformer
- innovative kompetencer
- karrierekompetencer