Nye lærerstuderendes forståelser af kvalitet i undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Nye lærerstuderendes forståelser af undervisningskvalitet kan være en barriere for at udvikle deres lærerfaglighed, hvorfor det er hensigtsmæssigt med indsigt i forståelserne. Dette studie undersøger deres forståelser af undervisningskvalitet og hvilke praksisteorier de trækker på for at udføre kvaliteterne i praksis. Vores empiri består af studerendes beskrivelser af undervisningssituationer og deres samtaler om disse, som kommer fra et gennemført Learning to notice forløb, hvor de studerende observerede videooptagelser af undervisningspraksis fra folkeskolen. Vi har udledt udsagn om undervisningskvalitet og praksisteorier fra empirien, og analyseret i forhold til både tre kvalitetsområder ved undervisning: lærerens handlinger, elevernes handlinger og elevernes præstationer, og bestemte kvalitetskriterier for hvert kvalitetsområde, som udtrykker henholdsvis gode lærerhandlinger, gode elevhandlinger og succesfuld undervisning. Vi ser at nye lærerstuderende primært er opmærksomme på kvaliteter ved læreres og elever handlinger, og mindre på elevers præstationer, og har praksisteorier om at både læreres og elevers handlinger er virkningsfulde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Sider (fra-til)81 - 103
Antal sider23
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - jan. 2024

Citationsformater