Nye perspektiver på frafaldskurven: Når kvalitetsarbejdets resultater danner baggrund for strategien

Anne Lohman, Sara Vogelsang Gallop

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Erhvervsskolesektoren har i en årrække haft fokus på frafald for at sikre fastholdelse i uddannelse. I denne artikel vil vi beskrive, hvordan TECHCOLLEGE i Aalborg har arbejdet med frafaldsstatistik som et centralt ledelsesværktøj, og hvilke udfordringer og krystalkugleoplevelser der gjorde, at institutionens strategi frem mod erhvervsuddannelsesreformen i august 2015 blev ændret markant med stigende gennemførelse som konsekvens.
Artiklen er en casebeskrivelse af, hvordan en af landets største erhvervsskoler har ændret strategi med afsæt i resultaterne af et internt kortlægnings- og evalue-ringsarbejde af gennemførelse med fokus på både frafaldne elever og aktive elever, som forbliver aktive, og hermed heller ikke gennemfører. Det er således en erfaringsbaseret og praksisnær artikel.





OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Vol/bind21
Sider (fra-til)44-49
Antal sider6
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • erhvervsuddannelser

Citationsformater