Nytænkning af idrætsfaget i den åbne skole

Charlotte Østergaard

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Folkeskolen er med det nye reformgrundlag forpligtet til at indgå i samarbejder og partnerskaber med aktørere i skolens nærområde. Samarbejder, der skal medvirke til at understøtte skolens demokratiske dannelsesopgave samt tjene som supplement og inspiration til den fagopdelte undervisning og de understøttende undervisningsopgaver. Hvis samarbejder og partnerskaber mellem kommuner, skoler og eksterne aktører skal berige den fagopdelte undervisning og øge elevernes læringsudbytte, er der brug for en helhedstænkning, hvor skolens fag, metoder og praksis tænkes på nye måder. Med udgangspunkt i resultater og erfaringer fra evalueringen af motionsindsatsen Klar, Parat Husum - motion for børn og unge (Østergaard, Nielsen og Borg 2013), et treårigt interventionsprojekt under Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune, argumenteres der i artiklen for, at det er nødvendigt at tænke de nye samarbejder og partnerskaber ind i efter- og videreuddannelses forløb, hvis samarbejdet skal bidrage til at løfte alle formål i skolereformen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMOV:E
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)14-21
    Antal sider8
    ISSN2246-8137
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • folkeskolen

    Citationsformater