Nyt fokus på informationsbegrebet i virtuel problemorienteret projektpædagogik

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen beskriver Masteruddannelsen i Ikt og Læring (MIL)'s erfaringer med deltagelse i pilotprojektet "Den virtuelle Bibliotekar" i samarbejde med Aalborg Universitetsbibliotek (AUB) i perioden efteråret 2005 til og med foråret 2006.

    Begreberne information, informationskompetence og ikke mindst læring diskuteres retrospektivt, således som disse ved projektets start var indlejret i MIL organisationen og dermed uddannelsen. Rammerne for "Den Virtuelle Bibliotekar" skitseres og de konkrete erfaringer, der udsprang af projektet opsummeres.

    Samtidig advokerer artiklen for et nyt fokus på information og relationen i forhold til læring, således, at vi fremover forlader den dikotomiske tankegang og tænker mere i både-og frem for i enten-eller. Eller sagt med andre ord, at information og udvikling af informations-kompetencer, igen opfattes som værende naturlige og påkrævede elementer på vejen til læring i problem og projektorienterede pædagogik.
    OriginalsprogDansk
    TitelFra information til læring : Bibliotek og uddannelse i vidensamfundet
    RedaktørerMaj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen
    Antal sider16
    UdgivelsesstedKbh.
    ForlagDanmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek
    Publikationsdato2007
    Sider91-106
    ISBN (Trykt)9788788781052
    StatusUdgivet - 2007

    Citationsformater