TY - BOOK
T1 - Nytteværdi som motivator i naturfag
T2 - Et studie af utility value interventioners effekt på motivation og faglige præstationer i 8. klasses fysik/kemi: ph.d. afhandling
AU - Hornsgaard, Martin Kjær
N1 - Ph.d. afhandling fra DPU, Aarhus Universitet.
PY - 2021/10/25
Y1 - 2021/10/25
N2 - Baggrunden for denne afhandling var et ph.d. stipendium udbudt i et samarbejde mellem University College Nordjylland (UCN), Nationalt Center for Skoleforskning (NCS) ved DPU, Aarhus Universitet og kommunerne i Region Nordjylland under Viden-I-Skolen (VIS)-projektet. Stipendiet var bredt defineret, men var orienteret mod folkeskolen og folkeskolens praksis. Jeg havde på det tidspunkt fået øjnene op for nogle af de utility value-interventioner (UVI’er), der var blevet foretaget i USA og Tyskland og syntes derfor, at det kunne være interessant at afprøve den type intervention i en dansk udskolingskontekst. En kollega, der vidste, at jeg var interesseret i lærings- og motivationsteori havde introduceret mig til en række artikler, der beskrev hvordan utility value-interventioner gjorde en positiv forskel for elevers opfattelse af STEM-fags relevans, deres interesse i STEM-fag og deres faglige præstationer i det givne STEM-fag. Jeg var forundret over, hvordan en så relativt beskeden intervention kunne gøre en positiv forskel for de studerende og elever, som den var blevet afprøvet med. Med lige dele fascination og skepsis fik jeg en trang til at afprøve denne intervention i en dansk udskolingskontekst. Og det gav ph.d. stipendiet fra VIS mig mulighed for.
AB - Baggrunden for denne afhandling var et ph.d. stipendium udbudt i et samarbejde mellem University College Nordjylland (UCN), Nationalt Center for Skoleforskning (NCS) ved DPU, Aarhus Universitet og kommunerne i Region Nordjylland under Viden-I-Skolen (VIS)-projektet. Stipendiet var bredt defineret, men var orienteret mod folkeskolen og folkeskolens praksis. Jeg havde på det tidspunkt fået øjnene op for nogle af de utility value-interventioner (UVI’er), der var blevet foretaget i USA og Tyskland og syntes derfor, at det kunne være interessant at afprøve den type intervention i en dansk udskolingskontekst. En kollega, der vidste, at jeg var interesseret i lærings- og motivationsteori havde introduceret mig til en række artikler, der beskrev hvordan utility value-interventioner gjorde en positiv forskel for elevers opfattelse af STEM-fags relevans, deres interesse i STEM-fag og deres faglige præstationer i det givne STEM-fag. Jeg var forundret over, hvordan en så relativt beskeden intervention kunne gøre en positiv forskel for de studerende og elever, som den var blevet afprøvet med. Med lige dele fascination og skepsis fik jeg en trang til at afprøve denne intervention i en dansk udskolingskontekst. Og det gav ph.d. stipendiet fra VIS mig mulighed for.
M3 - Ph.d. afhandling
BT - Nytteværdi som motivator i naturfag
ER -