Abstract
Kapitlet "Observation i pædagogiske kontekster" diskuterer observation som et centralt metodisk greb, der er ligeså komplekst, som den pædagogiske virkelighed, der observeres. Kapitlet præsenterer læseren for forskellige former for observation, samt en indgående diskussion af observatørens rolle i forbindelse med observationsstudier i pædagogisk praksis. At foretage observation i pædagogiske sammenhænge er et håndværk, der skal læres. I denne forbindelse bidrager kapitlet med gode råd i forhold til udarbejdelse af observationsguide, feltdagbøger og tilgange til analyse af observationsdata.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Empiriske undersøgelser og metodiske greb : grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser |
Redaktører | Thomas Thyrring Engsig |
Antal sider | 19 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | jan. 2018 |
Udgave | 1 |
Sider | 27-45 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6735-7 |
Status | Udgivet - jan. 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode