Observation i pædagogiske kontekster

Charlotte Østergaard

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Kapitlet "Observation i pædagogiske kontekster" diskuterer observation som et centralt metodisk greb, der er ligeså komplekst, som den pædagogiske virkelighed, der observeres. Kapitlet præsenterer læseren for forskellige former for observation, samt en indgående diskussion af observatørens rolle i forbindelse med observationsstudier i pædagogisk praksis. At foretage observation i pædagogiske sammenhænge er et håndværk, der skal læres. I denne forbindelse bidrager kapitlet med gode råd i forhold til udarbejdelse af observationsguide, feltdagbøger og tilgange til analyse af observationsdata.
    OriginalsprogDansk
    TitelEmpiriske undersøgelser og metodiske greb : grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser
    RedaktørerThomas Thyrring Engsig
    Antal sider19
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdatojan. 2018
    Udgave1
    Sider27-45
    Kapitel1
    ISBN (Trykt)978-87-412-6735-7
    StatusUdgivet - jan. 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Undersøgelsesdesign, teori og metode

    Citationsformater