Abstract
Med dette kapitel ønsker vi at udfolde, hvad sundhed og sundhedsfremme vil sige, og i forlængelse heraf, hvordan man som pædagog i en daginstitution kan arbejde sundhedsfremmende. En gennemgående pointe i kapitlet er, at pædagoger bør anlægge en bred forståelse af sundhed, hvor der er mange veje til det at være sund. Frem for alt bør børnenes egne erfaringsdannelser inddrages, frem for at man som pædagog forsøger at gennemtrumfe mere snævre og dogmatiske sundhedsforståelser, gennem formaninger og løftede pegefingre.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tæt på pædagogik i dagtilbud |
Redaktører | Christian Aabro, Julie Top-Nørgaard |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 26 jun. 2022 |
Sider | 391-406 |
Kapitel | 23 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-339413 |
Status | Udgivet - 26 jun. 2022 |
Emneord
- sundhedsfremme