Abstract

Med dette kapitel ønsker vi at udfolde, hvad sundhed og sundhedsfremme vil sige, og i forlængelse heraf, hvordan man som pædagog i en daginstitution kan arbejde sundhedsfremmende. En gennemgående pointe i kapitlet er, at pædagoger bør anlægge en bred forståelse af sundhed, hvor der er mange veje til det at være sund. Frem for alt bør børnenes egne erfaringsdannelser inddrages, frem for at man som pædagog forsøger at gennemtrumfe mere snævre og dogmatiske sundhedsforståelser, gennem formaninger og løftede pegefingre.
OriginalsprogDansk
TitelTæt på pædagogik i dagtilbud
RedaktørerChristian Aabro, Julie Top-Nørgaard
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato26 jun. 2022
Sider391-406
Kapitel23
ISBN (Trykt)978-87-02-339413
StatusUdgivet - 26 jun. 2022

Emneord

  • sundhedsfremme

Citationsformater