Aktiviteter pr. år
Abstract
Kapitlet fører læseren ind en velfærdsstatslig problemstilling, der handler om, at børn er stillet forskelligt kropsligt, socialt og kulturelt, men også ulige i forhold til at vokse op, tage del i og opleve at høre til i de almene dagtilbud. Over tid fører uligestilling til udsathed, idet børn igen og igen vil have befundet sig i situationer, hvor de har manglet adgang til fællesskabets goder og ressourcer, som tildeles og udvikles gennem børnenes deltagelse i hverdagen.
Kapitlet diskuterer, hvordan det pædagogisk personale kan udforske og imødegå institutionel uligestilling ved at sætte fokus på børns deltagelsesbetingelser i og på tværs af dagtilbud og hjem. Som bud på en inkluderende pædagogisk forholdemåde indkredser kapitlet en pædagogisk faglighed, der er deltagelsesorienteret. En deltagelsesorienteret pædagogisk faglighed handler om, at det pædagogiske personale orienterer sig i de steder og rum, sammenhænge, forløb og samværsformer, hvor børn og pædagogisk personale forhandler deltagelsesmuligheder, knytter bånd og deler hverdagsliv. I en deltagelsesorienteret pædagogisk praksis arbejder pædagogerne med at skabe adgang til dagtilbuddets fællesskabende mødesteder og sammenhænge. Manglende adgang til fællesskabende mødesteder efterlader børn i udsatte deltagerpositioner. Hvis børn lever et dagtilbudsliv præget af manglende adgang til dagtilbuddets fællesskabende praksis, får de vanskeligt ved at løse den udviklingsopgave, som de har ift. at holde sammen på deres liv og udvikle sig i barndommen sammen med andre børn og voksne.
Kapitlet diskuterer, hvordan det pædagogisk personale kan udforske og imødegå institutionel uligestilling ved at sætte fokus på børns deltagelsesbetingelser i og på tværs af dagtilbud og hjem. Som bud på en inkluderende pædagogisk forholdemåde indkredser kapitlet en pædagogisk faglighed, der er deltagelsesorienteret. En deltagelsesorienteret pædagogisk faglighed handler om, at det pædagogiske personale orienterer sig i de steder og rum, sammenhænge, forløb og samværsformer, hvor børn og pædagogisk personale forhandler deltagelsesmuligheder, knytter bånd og deler hverdagsliv. I en deltagelsesorienteret pædagogisk praksis arbejder pædagogerne med at skabe adgang til dagtilbuddets fællesskabende mødesteder og sammenhænge. Manglende adgang til fællesskabende mødesteder efterlader børn i udsatte deltagerpositioner. Hvis børn lever et dagtilbudsliv præget af manglende adgang til dagtilbuddets fællesskabende praksis, får de vanskeligt ved at løse den udviklingsopgave, som de har ift. at holde sammen på deres liv og udvikle sig i barndommen sammen med andre børn og voksne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tæt på pædagogik i dagtilbud |
Redaktører | Christian Aabro, Julie Top-Nørgaard |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 21 jun. 2022 |
Udgave | 1 |
Sider | 249-264 |
Kapitel | 14 |
ISBN (Trykt) | 9788702339413 |
Status | Udgivet - 21 jun. 2022 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- Børnehave
- Inklusion
- Udsathed
- dagtilbudspædagogik
- ligestilling
- udsat position
- uligestilling
- velfærdsprofessioner
Aktiviteter
- 1 Medlem af nationalt netværk
-
Nordisk netværk for børns ret til involvering i socialt og pædagogisk arbejde (Ekstern organisation)
Bendix-Olsen, K. (Medlem)
1 nov. 2018 → 31 dec. 2025Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk