Om at finde sin plads i klasserummet og samskabe data

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel handler om at observere klasserum, og det handler om at sikre sig kvalitet i observationsarbejdet. I kvalitative studier skal læseren kunne gennemskue hvordan forskningsresultaterne er frembragt. Læseren skal kunne stole på, at forskerens beskrivelser af hvad der er sket i undervisningen ikke er en fristil, men tværtimod har belæg i et omhyggeligt arbejde med observationer og efterfølgende analyser. Det samme gør sig gældende for jeres bachelorprojekter. Forberedelsen til observationsarbejde begynder allerede inden I træder ind i klasserummet, og i dette kapitel kan I læse om, hvordan I kan finde jeres plads i klasserummet og på en skole som et særligt sted.

Der er således fokus på jeres deltagelse i elevernes og lærernes arbejdsdag på skolen. Megen dataindsamling til bachelorprojekter på læreruddannelsen sker samtidig med at I er i praktik. Hvordan kan I håndtere denne dobbeltrolle som lærerstuderende i praktik, og lærerstuderende der skaber empiri til en bacheloropgaver? I kapitlet viser jeg metodiske fordele ved at inddrage jeres praktiklærer som medskaber af data.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative undersøgelser i læreruddannelsens BA-projekt : inspiration fra praksisnær skoleforskning
RedaktørerHanne Møller, Margit Eva Jensen, Vibeke Schrøder, Annette Søndergaard Gregersen
Antal sider10
UdgivelsesstedFrb.
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato28 jun. 2021
Sider91-102
Kapitel5
ISBN (Trykt)9788759337431
StatusUdgivet - 28 jun. 2021

Emneord

  • læreruddannelsen

Citationsformater