Om at skabe sammenhæng i naturfagsundervisningen mellem folkeskolen og gymnasiet: Erfaringer fra et udviklingsarbejde

Martin Krabbe Sillasen, Hanna Andersen-Mølgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceeding

Abstract

I denne artikel præsenteres samarbejdsformer og resultater fra et udviklingsarbejde, der har haft til formål at afdække overgangsproblematikken fra folkeskolen til gymnasiet i naturfagene, samt at komme med anvisninger til, hvordan overgangsproblematikken kan løses. Herunder forslag til vedvarende udviklings-, uddannelses- og samarbejdsfora mellem naturfagslærere der kan støtte og styrke den enkelte, det kollegiale og tværinstitutionelle samarbejde om naturfagene. Erfaringer og resultater fra 3 igangsatte aktiviteter præsenteres: 1) Møderække med henblik på begrebsafklaring, 2) erfaringslæring i praksis blev afprøvet som en samarbejdsform mellem folkeskole- og gymnasielærere og 3) fokusgruppeinterviews til at opnå indsigt i elevernes og lærernes opfattelse af overgangsproblematikkens aspekter.

OriginalsprogDansk
TitelNaturfagsdidaktikkens mange facetter : Proceedings fra Det 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag
RedaktørerLisbeth Bering, Jens Dolin, Lars Brian Krogh, Jan Sølberg, Helene Sørensen, Rie Troelsen
Antal sider7
UdgivelsesstedDanmark
Publikationsdato2006
Sider111-117
ISBN (Trykt)87-7684-087-5
StatusUdgivet - 2006
BegivenhedDet 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag - Aalborg, Danmark
Varighed: 30 apr. 20054 maj 2005

Konference

KonferenceDet 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode30/04/0504/05/05

Emneord

  • Gymnasium
  • Overgang
  • Progression
  • Undervisningskulturer
  • folkeskolen

Citationsformater