Abstract
I denne artikel præsenteres samarbejdsformer og resultater fra et udviklingsarbejde, der har haft til formål at afdække overgangsproblematikken fra folkeskolen til gymnasiet i naturfagene, samt at komme med anvisninger til, hvordan overgangsproblematikken kan løses. Herunder forslag til vedvarende udviklings-, uddannelses- og samarbejdsfora mellem naturfagslærere der kan støtte og styrke den enkelte, det kollegiale og tværinstitutionelle samarbejde om naturfagene. Erfaringer og resultater fra 3 igangsatte aktiviteter præsenteres: 1) Møderække med henblik på begrebsafklaring, 2) erfaringslæring i praksis blev afprøvet som en samarbejdsform mellem folkeskole- og gymnasielærere og 3) fokusgruppeinterviews til at opnå indsigt i elevernes og lærernes opfattelse af overgangsproblematikkens aspekter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Naturfagsdidaktikkens mange facetter : Proceedings fra Det 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag |
Redaktører | Lisbeth Bering, Jens Dolin, Lars Brian Krogh, Jan Sølberg, Helene Sørensen, Rie Troelsen |
Antal sider | 7 |
Udgivelsessted | Danmark |
Publikationsdato | 2006 |
Sider | 111-117 |
ISBN (Trykt) | 87-7684-087-5 |
Status | Udgivet - 2006 |
Begivenhed | Det 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag - Aalborg, Danmark Varighed: 30 apr. 2005 → 4 maj 2005 |
Konference
Konference | Det 8. Nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 30/04/05 → 04/05/05 |
Emneord
- Gymnasium
- Overgang
- Progression
- Undervisningskulturer
- folkeskolen