Abstract
At vælte kan være frustrerende, afbrydende og endda smertefuld, og samtidig kan det give anledning til at øve sig, blive set, forstået og opmuntret. Det kan være en eksistentiel kropslig erfaring at vælte (ind) i verden. Som menneske skal vi lære at (sam)arbejde med den uundgåelige tyngdekraft, for at kunne bevæge os i verden - om det er at stå, løbe eller danse.
Formålet med vores korttids etnografisk feltstudie hos to idrætscertificerede vuggestuer var at undersøge meningsfulde samspilsprocesser (`participatory sense-making´), der udfolder sig mellem pædagoger og børn i pædagogiske læringsmiljøer. Særligt havde vi opmærksomhed på kroppens eksistentielle dimension, som beskrevet i lærerplanstemaet krop, sanser og bevægelse. Analyserne baserer sig hovedsageligt på videomateriale (Pink) og interviews (Brinkmann).
Teoretisk er vi inspireret af Helmut Plessner, Hannah Ahrendt og Gert Biesta. Vores forskning kan bidrage til, at pædagogisk personale i daginstitutionerne bliver mere opmærksomme på den kropslige, eksistentielle dimension af at have og være krop, der vælter. Vi fremhæver 3 analytiske tematikker omhandlende at vælte som: a) afbrydelse, b) leg, c) social interaktion.
Det abstrakt kan med fordel placeres under tematikken: Idrætsundervisning og pædagogik.
Formålet med vores korttids etnografisk feltstudie hos to idrætscertificerede vuggestuer var at undersøge meningsfulde samspilsprocesser (`participatory sense-making´), der udfolder sig mellem pædagoger og børn i pædagogiske læringsmiljøer. Særligt havde vi opmærksomhed på kroppens eksistentielle dimension, som beskrevet i lærerplanstemaet krop, sanser og bevægelse. Analyserne baserer sig hovedsageligt på videomateriale (Pink) og interviews (Brinkmann).
Teoretisk er vi inspireret af Helmut Plessner, Hannah Ahrendt og Gert Biesta. Vores forskning kan bidrage til, at pædagogisk personale i daginstitutionerne bliver mere opmærksomme på den kropslige, eksistentielle dimension af at have og være krop, der vælter. Vi fremhæver 3 analytiske tematikker omhandlende at vælte som: a) afbrydelse, b) leg, c) social interaktion.
Det abstrakt kan med fordel placeres under tematikken: Idrætsundervisning og pædagogik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2021 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 2021 |
Begivenhed | Idræt, Kultur og Samfund – National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning 2021 - Syddansk Universitet, Odense, Danmark Varighed: 23 aug. 2021 → 24 aug. 2021 https://www.sdu.dk/da/om_sdu/institutter_centre/iob_idraet_og_biomekanik/iob50 |
Konference
Konference | Idræt, Kultur og Samfund – National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning 2021 |
---|---|
Lokation | Syddansk Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 23/08/21 → 24/08/21 |
Internetadresse |
Emneord
- Børn og unge
- bevægelse i vuggestuen