Abstract
Denne artikel argumenterer for betydningen af at skabe steder i fællesskab med børn og andre borgere. Argumentationen tager udgangspunkt i et toårigt aktionsforskningsprojekt ”Et godt sted at være”, som er gennemført ved UCN. Her har 32 pædagogstuderende eksperimenteret med at skabe steder i fællesskab med deltagere fra social-, special-, skole- og dagtilbudsområdet. Der redegøres for disse eksperimenter og for ”Stedmodellen” – en model for æstetisk-pædagogiske processer med udgangspunkt i sted –, som er udviklet i forbindelse med projektet. Endelig belyses i forbindelse med projektet og Stedmodellen de demokratiske perspektiver i det æstetiske arbejde med sted.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Vol/bind | 28 |
Udgave nummer | 109 |
Sider (fra-til) | 24-33 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Æstetik, design og medier
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Uddannelse, professioner og erhverv