Om pædagogiske og demokratiske potentialer i æstetisk arbejde med steder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel argumenterer for betydningen af at skabe steder i fællesskab med børn og andre borgere. Argumentationen tager udgangspunkt i et toårigt aktionsforskningsprojekt ”Et godt sted at være”, som er gennemført ved UCN. Her har 32 pædagogstuderende eksperimenteret med at skabe steder i fællesskab med deltagere fra social-, special-, skole- og dagtilbudsområdet. Der redegøres for disse eksperimenter og for ”Stedmodellen” – en model for æstetisk-pædagogiske processer med udgangspunkt i sted –, som er udviklet i forbindelse med projektet. Endelig belyses i forbindelse med projektet og Stedmodellen de demokratiske perspektiver i det æstetiske arbejde med sted.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind28
Udgave nummer109
Sider (fra-til)24-33
Antal sider10
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Æstetik, design og medier
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater