Om sociale fællesskabers svære betingelser på EUD

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Med udgangspunkt i et antropologisk feltarbejde blandt udsatte unge på tekniske erhvervsuddannelser diskuterer denne artikel manglende eller flygtige sociale fællesskaber som mulige årsager til frafald. Konkret følger artiklen grupper af unge på grundforløbet til henholdsvis automekaniker og gastronomi, og laver i en analyse af sociale fællesskaber på skolen tre tematiske nedslag på betydningerne af henholdsvis; midlertidighed, røg og humor. Artiklen foreslår, at der i forhold til fastholdelse og frafald på erhvervsuddannelserne kommer mere fokus på betydningen af at tilbyde forskellige grupper af unge rum for sociale fællesskaber i EUD.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2016
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)40-50
    Antal sider11
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - dec. 2016

    Emneord

    • udsatte unge
    • ungdomskultur
    • fællesskab
    • erhvervsuddannelser

    Citationsformater