Omsorgspraksis i skyggerne: upåagtet pædagogisk arbejde med børn og familier i udsatheds-problematikker

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Tidlige indsatser for børn i udsatte boligområder har været genstand for øget politisk opmærksomhed de senere år. Det har resulteret i en række indsatser i daginstitutionerne med fokus på børns læring gennem arbejdet med læreplaner. Der er imidlertid en del af det forebyggende pædagogiske omsorgsarbejde med børn og familier i udsatte positioner, der foregår upåagtet og dermed i skyggerne af læreplansarbejdet. Omsorg er ikke kun et spørgsmål om samspillet mellem pædagoger og børn i daginstitutionen; det handler også om at koordinere omsorgsarbejdet på tværs af hjem og daginstitution. Det er et arbejde, der bevæger sig ud over daginstitutionens grænser og ind i familiens hjem og hverdagsliv. Men hvilke faglige dilemmaer opstår, når det pædagogiske omsorgsarbejde bevæger sig udenfor daginstitutionens matrikel og ind i den private familiesfære?
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind2025
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-12
Antal sider9
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • dagtilbud
  • forældresamarbejde
  • omsorg
  • upåagtet

Citationsformater