Abstract
Tidlige indsatser for børn i udsatte boligområder har været genstand for øget politisk opmærksomhed de senere år. Det har resulteret i en række indsatser i daginstitutionerne med fokus på børns læring gennem arbejdet med læreplaner. Der er imidlertid en del af det forebyggende pædagogiske omsorgsarbejde med børn og familier i udsatte positioner, der foregår upåagtet og dermed i skyggerne af læreplansarbejdet. Omsorg er ikke kun et spørgsmål om samspillet mellem pædagoger og børn i daginstitutionen; det handler også om at koordinere omsorgsarbejdet på tværs af hjem og daginstitution. Det er et arbejde, der bevæger sig ud over daginstitutionens grænser og ind i familiens hjem og hverdagsliv. Men hvilke faglige dilemmaer opstår, når det pædagogiske omsorgsarbejde bevæger sig udenfor daginstitutionens matrikel og ind i den private familiesfære?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 2025 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 4-12 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Børn og unge
- dagtilbud
- forældresamarbejde
- omsorg
- upåagtet