Projekter pr. år
Abstract
Oplægget vil præsentere fund fra forskningsprojektet ”Gramma3” om grammatikundervisning, som den praktiseres i de ældste klasser i folkeskolen i de tre sprogfag dansk, engelsk og tysk. 14 forskere fra hhv. Aarhus og København har undersøgt, hvad eleverne forventes at lære om sprog og grammatik, og hvordan de forventes at lære det i skolens største sprogfag. Undersøgelsen viser, at der foregår meget forholdsvis traditionel grammatikundervisning, blandet andet på grund af læremidlernes beskaffenhed, men også, at der er store forskelle mellem de tre fag. Projektets fund giver anledning til at diskutere, hvordan grammatikundervisning kan udvikles både indenfor og på tværs af sprogfag – noget projektet har konkrete, afprøvede bud på. Projektets fund sættes også i relation til aktuel, international forskning i og om grammatik og grammatikundervisning. Oplægget lægger op til, at deltagerne drøfter grammatikken og grammatikundervisningens formål, også på tværs af fag og uddannelser.
https://www.videnomlaesning.dk/projekter/gramma3/
https://www.videnomlaesning.dk/projekter/gramma3/
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 5 nov. 2019 |
Status | Udgivet - 5 nov. 2019 |
Begivenhed | Overgange i dansk - Zealand Business College, Roskilde, Danmark Varighed: 5 nov. 2019 → 5 nov. 2019 |
Seminar
Seminar | Overgange i dansk |
---|---|
Lokation | Zealand Business College |
Land/Område | Danmark |
By | Roskilde |
Periode | 05/11/19 → 05/11/19 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Gramma3
Kabel, K. (Projektleder), Brok, L. S. (Projektleder), Christensen, M. V. (Projektleder), Møller, H. (Projektdeltager), Riis, S. M. V. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Rohde, L. (Projektdeltager), Hansen, I. G. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Fregerslev, P. (Projektdeltager), Jacobsen, J. G. H. (Projektdeltager), Bock, K. (Projektdeltager), Bruntt, K. L. (Projektdeltager) & Jørgensen, N. (Projektdeltager)
01/01/18 → 31/12/20
Projekter: Projekt › Forskning
Fil