Oplæg om nye undervisningsformer i pædagoguddannelsen: Fra traditionel undervisning over effektivisering og dis-organisering til mulige reorganiseringer af undervisning

Jens Peter Larsen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

47 Downloads (Pure)

Abstract

• Organiseringen af undervisning danner – fremmer eller hæmmer – bestemte læringsveje.
• Opfattelsen af, hvad undervisning er, ligger implicit vores kultur, gennem vores socialisering.
• Når disse ”naturlige” måder at forstå undervisning på, sættes under pres, må samspillet af læringsaktiviteter formuleres eksplicit og organiseres i nye undervisningsformer. Der må skabes tydelige strukturer som lægger skinner ud for den læring, som ønskes fremmet.
• Der må tænkes i koncepter som uddannelsesinstitutionen udvikler og beslutter. Det er ikke op til den enkelte lærer. Dette kan opfattes som en begrænsning af den enkelte lærers autonomi. Men alle måder at organisere undervisning på indebærer at nogle læreprocesser fremmes og andre hæmmes. Dette gælder også for ”traditionel undervisning”.
• I forbindelse af udviklingen af nye undervisningsformer er det også væsentligt at se på hvilken funktion ”teori” har i undervisningen og hvordan ”professionsorientering” forstås og udmøntes i undervisningen. Her er der udviklet nye undervisningsformer som kombinerer en dobbeltbevægelse mellem at lære begreber og deres teoretiske baggrund og en analyse af professionens praksis.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2009
Antal sider7
StatusUdgivet - 2009
BegivenhedKompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2. - Pædagoguddannelsen Jysk, Aarhus, Danmark
Varighed: 7 maj 20097 maj 2009

Konference

KonferenceKompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2.
LokationPædagoguddannelsen Jysk
Land/OmrådeDanmark
ByAarhus
Periode07/05/0907/05/09

Emneord

  • modernisering
  • organisering af undervisning
  • sociale læreprocesser
  • socundervisningskoncepter
  • undervisningsformer
  • læring

Citationsformater