Abstract
• Organiseringen af undervisning danner – fremmer eller hæmmer – bestemte læringsveje.
• Opfattelsen af, hvad undervisning er, ligger implicit vores kultur, gennem vores socialisering.
• Når disse ”naturlige” måder at forstå undervisning på, sættes under pres, må samspillet af læringsaktiviteter formuleres eksplicit og organiseres i nye undervisningsformer. Der må skabes tydelige strukturer som lægger skinner ud for den læring, som ønskes fremmet.
• Der må tænkes i koncepter som uddannelsesinstitutionen udvikler og beslutter. Det er ikke op til den enkelte lærer. Dette kan opfattes som en begrænsning af den enkelte lærers autonomi. Men alle måder at organisere undervisning på indebærer at nogle læreprocesser fremmes og andre hæmmes. Dette gælder også for ”traditionel undervisning”.
• I forbindelse af udviklingen af nye undervisningsformer er det også væsentligt at se på hvilken funktion ”teori” har i undervisningen og hvordan ”professionsorientering” forstås og udmøntes i undervisningen. Her er der udviklet nye undervisningsformer som kombinerer en dobbeltbevægelse mellem at lære begreber og deres teoretiske baggrund og en analyse af professionens praksis.
• Opfattelsen af, hvad undervisning er, ligger implicit vores kultur, gennem vores socialisering.
• Når disse ”naturlige” måder at forstå undervisning på, sættes under pres, må samspillet af læringsaktiviteter formuleres eksplicit og organiseres i nye undervisningsformer. Der må skabes tydelige strukturer som lægger skinner ud for den læring, som ønskes fremmet.
• Der må tænkes i koncepter som uddannelsesinstitutionen udvikler og beslutter. Det er ikke op til den enkelte lærer. Dette kan opfattes som en begrænsning af den enkelte lærers autonomi. Men alle måder at organisere undervisning på indebærer at nogle læreprocesser fremmes og andre hæmmes. Dette gælder også for ”traditionel undervisning”.
• I forbindelse af udviklingen af nye undervisningsformer er det også væsentligt at se på hvilken funktion ”teori” har i undervisningen og hvordan ”professionsorientering” forstås og udmøntes i undervisningen. Her er der udviklet nye undervisningsformer som kombinerer en dobbeltbevægelse mellem at lære begreber og deres teoretiske baggrund og en analyse af professionens praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2009 |
Antal sider | 7 |
Status | Udgivet - 2009 |
Begivenhed | Kompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2. - Pædagoguddannelsen Jysk, Aarhus, Danmark Varighed: 7 maj 2009 → 7 maj 2009 |
Konference
Konference | Kompetenceudviklingsdag for undervisere på pædagoguddannelsen i VIA. Pædagogikfaggruppe nr. 2. |
---|---|
Lokation | Pædagoguddannelsen Jysk |
Land/Område | Danmark |
By | Aarhus |
Periode | 07/05/09 → 07/05/09 |
Emneord
- modernisering
- organisering af undervisning
- sociale læreprocesser
- socundervisningskoncepter
- undervisningsformer
- læring