Opmærksomhed og tid: Om brug af digitale læremidler i folkeskolens tyskundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Baggrunden for artiklen er den generel store interesse i digitale teknologiers formodede potentialer til at lette, effektivisere og accelerere læringsprocesser, også i fremmedsprog. Imidlertid lægger læseplanerne for alle fremmedsprog op til udvikling af interkulturelle og kommunikative kompetencer, der gør elever i stand til at navigere i sprog- og kulturmøder i forskellige kontekster; disse høj komplekse kompetencer stiller høje didaktiske krav. I artiklen præsenterer jeg i grove træk et materiale for tysk og centrale erfaringer med brugen af dette materiale. Jeg problematiserer at alt sprogarbejdet, ikke mindst udvikling af sproglig og kulturel bevidsthed kræver tid til at fokusere og at stille spørgsmål og præsenterer en ide til hvordan digitale medier kan anvendes til at skærpe elevernes opmærksomhed.
OriginalsprogDansk
BogserieSprogforum: tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik
Udgave nummer72
Sider (fra-til)28-34
Antal sider6
ISSN0909-9328
StatusAccepteret/In press - 10 jun. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater