Opslugt, dybt, nært: om romanlæsning i danskundervisningen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Hvorfor skal man læse romaner i skolen? Et bud kunne være for at stifte bekendtskab med og øve sig i den lange og fordybede læsning. Læseforskere har i den senere tid sat fornyet fokus på den læsning, der praktiseres, når man læser længere sammenhængende tekster som f.eks. romaner. En sådan form for læsning synes i øjeblikket at være på tilbagetog, hvilket bekræftes af læsevaneundersøgelser, der viser, at børn og unge læser færre og færre bøger i deres fritid. Måske, påpeger læseforskerne, fordi vi i stigende grad benytter os af mere skimmende og fragmenterede læsemåder, når vi læser online.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftViden om Literacy
    Vol/bind2018
    Udgave nummer24
    Sider (fra-til)84-90
    Antal sider7
    ISSN2245-2761
    StatusUdgivet - 6 sep. 2018

    Emneord

    • læsning

    Citationsformater