TY - BOOK
T1 - Opvækst i provinsen
T2 - Om dem, der bliver, og dem, der rejser
AU - Gulløv, John Matthias
AU - Gulløv, Eva
PY - 2020/1/17
Y1 - 2020/1/17
N2 - Mange børn og unge uden for Danmarks store uddannelsesbyer bliver i løbet af deres opvækst gradvist overbevist om nødvendigheden af at forlade deres hjemegn. De rejser og forstærker dermed den fraflytningstendens, som mange af provinsens lokalsamfund er ramt af.Opvækst i provinsen sætter fokus på den skævhed mellem land og by, som præger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i børn og unges perspektiver går bogen tæt på de processer, der lærer børn at tvivle på de lokale muligheder. Baseret på et antropologisk feltarbejde på Tønderegnen viser forfatterne, hvordan børne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Ved at formidle uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression fremhæver lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, mobilitet som nødvendig for den gode udvikling og sikre livsbane. Mod deres hensigt bidrager de dermed til provinsens affolkning og tab af prestige.Bogen trækker på et rigt materiale af observationer og interview med forældre, rådgivere, forvaltningsansatte, pædagoger, lærere og især med børn og unge i forskellige aldersgrupper. Den går tæt på informanternes forskellige opfattelser af lokalmiljøets muligheder og fremtidsscenarier og på deres erfaringer med forskellige værdisystemer og livsformer. Bogen rejser en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men den peger også på, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund.
AB - Mange børn og unge uden for Danmarks store uddannelsesbyer bliver i løbet af deres opvækst gradvist overbevist om nødvendigheden af at forlade deres hjemegn. De rejser og forstærker dermed den fraflytningstendens, som mange af provinsens lokalsamfund er ramt af.Opvækst i provinsen sætter fokus på den skævhed mellem land og by, som præger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i børn og unges perspektiver går bogen tæt på de processer, der lærer børn at tvivle på de lokale muligheder. Baseret på et antropologisk feltarbejde på Tønderegnen viser forfatterne, hvordan børne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Ved at formidle uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression fremhæver lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, mobilitet som nødvendig for den gode udvikling og sikre livsbane. Mod deres hensigt bidrager de dermed til provinsens affolkning og tab af prestige.Bogen trækker på et rigt materiale af observationer og interview med forældre, rådgivere, forvaltningsansatte, pædagoger, lærere og især med børn og unge i forskellige aldersgrupper. Den går tæt på informanternes forskellige opfattelser af lokalmiljøets muligheder og fremtidsscenarier og på deres erfaringer med forskellige værdisystemer og livsformer. Bogen rejser en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men den peger også på, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund.
KW - Børn og unge
KW - Erhvervsliv, handel og økonomi
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Socialt arbejde og sociale forhold
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
M3 - Bog
SN - 978-87-7184-598-3
VL - Antropologiske studier 6
T3 - Antropologiske Studier
BT - Opvækst i provinsen
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Århus
ER -