Ordblindevenlige undervisningsmiljøer i FVU

    Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

    Abstract

    Ordblindhed er kendetegnet ved vanskeligheder med lære at udnytte skriftens lydprincip (Elbro, 2014). Det kan medføre en langsom og usikker læsning og stavevanskeligheder. Afledte konsekvenser kan være problemer med læseforståelse, skrivevanskeligheder og et mindre ordforråd. Endelig kan der være socioemotionelle konsekvenser, som fx lavere selvværd eller opgivenhed over for læring. Nogle, men ikke alle, ordblinde har langsommere ordmobilisering (Bemærk, at disse fag faktisk kan tilrettelægges som hensyntagende undervisning inden for ordblindeundervisningen), og nedsat verbal arbejdshukommelse.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdatomar. 2020
    Antal sider6
    StatusUdgivet - mar. 2020

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Skoler, fag og institutioner
    • Børn og unge

    Citationsformater