Ordkendskabsundervisning på mellemtrinnet

Anne-Mette Veber Nielsen, Hanne Trebbien Daugaard, Holger Juul

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen omhandler et igangværende udviklings- og forskningsprojekt, der har ordkendskabsundervisning på mellemtrinnet som omdrejningspunkt. I første del af artiklen skitseres baggrunden for projektet, og der udpeges nogle overordnede tilgange til ordkendskabsundervisning. I anden del
af artiklen beskrives projektet nærmere, og der sættes fokus på én af de vigtigste og mest oplagte tilgange, nemlig direkte undervisning i udvalgte ord. I den forbindelse præsenteres resultater fra en afprøvning af et 4-ugers undervisningsforløb med 211 elever fra 3. og 4. klassetrin som deltagere. Effekten af
undervisningen vurderes gennem et eksperimentelt undersøgelsesdesign, som det kendes fra den psykolingvistiske forskningstradition.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSkandinaviske Sprogstudier
Vol/bind8
Udgave nummer1
Sider (fra-til)25-41
Antal sider17
ISSN1904-7843
DOI
StatusUdgivet - 2017
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • læsning

Citationsformater