Ordsprog som billedfortællinger

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

    Abstract

    Noget af det svære i danskundervisningen er at lære eleverne, at ord og udtryk ikke altid skal forstås helt bogstaveligt. Ifølge litteraturforskeren Bo Steffensen(2005) vil børn og unge umiddelbart læse faktivt, dvs. at de vil læse som om, det er virkeligheden, de læser om. Men i fiktion skal ord og udtryks betydning ofte forstås på andre mere indirekte måder. De skal læses med dobbelt betydning, både den bogstavelige, men også den overførte betydning. Det er vanskeligt og kræver målrettet undervisning. Det var mit udgangspunkt for
    undervisningsforløbet. Jeg ville lære eleverne at forstå særlige udtryks
    overførte betydning. Her er vores kulturs ordsprog et godt sted at starte.
    Ordsprog skal nemlig forstås som billedlige udtryk, der skal fortolkes,
    ofte på flere måder
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSkolebiblioteket
    Sider (fra-til)13-15
    Antal sider2
    ISSN0105-9556
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • undervisning
    • billedfortællinger
    • it
    • ordsprog

    Citationsformater