Abstract
Denne artikel handler om, hvordan pædagogisk faglighed bliver til i daginstitutionens daglige liv i en tid præget af en uddannelsespolitisk læringsdagsorden. Formålet med artiklen er at afselvfølgeliggøre læringsdagsordenen og vise, hvordan der er flere og potentielt konfliktuerende rationaler på spil og undersøge, hvordan disse påvirker og rammesætter nye muligheder for pædagogisk faglighedsdannelse. I artiklen kortlægges 4 stærke og konfliktuerende rationaler, der tilsammen danner et spændingsfelt, inden for hvilket pædagogerne må erobre og skabe faglighed. Jeg præsenterer disse rationaler som 4 rationalefigurer - hhv. Strategen, Praktikeren, Idealisten og Pragmatikeren – og viser dernæst, hvordan de imaginært forsøger at tale deres forskellige rationaler frem i pædagogernes handlinger. Artiklen er baseret på ph.d.-afhandlingen ”Originale pædagoger. Daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden”.
Nøgleord: Daginstitution, læringsdagsorden, pædagogisk faglighed, rationalefigurer.
Nøgleord: Daginstitution, læringsdagsorden, pædagogisk faglighed, rationalefigurer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Nordisk Barnehageforskning |
Vol/bind | VOL. 17 |
Udgave nummer | 1/2018 |
Sider (fra-til) | 1-14 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1890-9167 |
DOI | |
Status | Udgivet - 22 jan. 2018 |
Emneord
- Børn og unge
- daginstitutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Daginstitutionspædagogers faglighed(er)