Abstract
Mange pædagogstuderende har inden de starter på pædagoguddannelsen arbejdet inden for det pædagogiske felt fx som pædagogmedhjælpere. De vælger uddannelsen på baggrund af personlige idealer fx at arbejde med mennesker, at gøre en forskel for andre og at støtte mennesker i udsatte positioner. Når pædagogstuderende starter på uddannelsen bliver de pludselig bevidste om de mange krav, der er i forhold til at arbejde som pædagog herunder krav om didaktik, dokumentation og evaluering. For at styrke de studerendes udvikling af professionel identitet undersøger dette kapitel hvordan professionelle daginstitutionspædagoger kan håndtere den udspændthed, hvor de på den ene side er optaget af personlige drømme og idealer og på den anden side er tvunget til at agere professionelt indenfor systemets krav og nødvendigheder. Kapitlet bygger på et igangværende ph.d.-projekt ved Aarhus Universitet og UC Lillebælt 2012-2015, og vil med udgangspunkt i et feltarbejde i en daginstitution undersøge, hvordan pædagoger forstår og håndterer de nye vilkår for professionel praksis og identitetsdannelse, som følge af daginstitutionsområdets integration i uddannelsespolitikken. Forhåbentlig kan erfaringer fra daginstitutionspædagogerne støtte pædagogstuderende i deres professionelle identitetsdannelse.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Morgendagens pædagoger : Grundlæggende viden og færdigheder |
| Redaktører | Anja Kastrup Jensen |
| Antal sider | 13 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Akademisk Forlag |
| Publikationsdato | 2014 |
| Udgave | 1 |
| Sider | 297-310 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-113-5471-1 |
| Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- pædagogik