Abstract
Hvilke fællesskabsorienterede dynamikker og konsekvenser er på spil, når skolen gennemfører uddannelsesparathedsvurderinger? Med afsæt i en interviewundersøgelse af elever og professionelle, sætter vi i denne artikel fokus på de komplekse sociale og faglige in- og eksklusionsprocesser, som foregår i elevfællesskaberne i udskolingen i forbindelse med uddannelsesparathedsvurderingen. Erving Goffmans begreb om stigma samt Basil Bernsteins begreb om klassifikation anvendes som analyseledende begreber for at se nærmere på, hvilke betydninger uddannelsesparathedsvurderingen kan have for såvel den enkelte unge som for elevfællesskaberne i skolen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | CEPRA-striben |
Udgave nummer | 30 |
Sider (fra-til) | 6-17 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - maj 2022 |