Abstract
I artiklen præsenteres overvejelser om en overfaglig læseplan til arbejdet med tværgående emner og problemstillinger i læreruddannelse og folkeskole. Der argumenteres for vigtigheden af fokus på bæredygtighed i et globalt perspektiv, ikke kun for studerende med naturfaglige linjefag, men som et almendannede element for alle studerende. En mulig revitalisering af bæredygtighedsbegrebet med en tæt kobling mellem spørgsmål om miljø og ulighed inddrages. Konklusionen er, at sociologisk tænkemåde ikke er tilstrækkelig i arbejdet med epoketypiske nøgleproblemstillinger, men må forbindes med en økologisk tænkemåde - og på samme måde kan en økologisk tilgang til problemstillingerne ikke stå alene.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Udgave nummer | særnummer |
Sider (fra-til) | 87-105 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- epoketypiske nøgleproblemstillinger
- læseplan
- overfaglig
- tværfaglig
- verdensborger
- læreruddannelsen
- bæredygtighed
- naturfag