Overfaglig læseplan i læreruddannelse og folkeskole: Med fokus på bæredygtighed og verdensborgerbegrebet

Karen Marie Hedegaard, Birgitte Lund Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen præsenteres overvejelser om en overfaglig læseplan til arbejdet med tværgående emner og problemstillinger i læreruddannelse og folkeskole. Der argumenteres for vigtigheden af fokus på bæredygtighed i et globalt perspektiv, ikke kun for studerende med naturfaglige linjefag, men som et almendannede element for alle studerende. En mulig revitalisering af bæredygtighedsbegrebet med en tæt kobling mellem spørgsmål om miljø og ulighed inddrages. Konklusionen er, at sociologisk tænkemåde ikke er tilstrækkelig i arbejdet med epoketypiske nøgleproblemstillinger, men må forbindes med en økologisk tænkemåde - og på samme måde kan en økologisk tilgang til problemstillingerne ikke stå alene.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Udgave nummersærnummer
Sider (fra-til)87-105
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • epoketypiske nøgleproblemstillinger
  • læseplan
  • overfaglig
  • tværfaglig
  • verdensborger
  • læreruddannelsen
  • bæredygtighed
  • naturfag

Citationsformater