Abstract
I dette kapitel diskuteres, hvordan overgange som fænomen generelt kan forstås, og der argumenteres for, at der bør udvikles rigere og mere nuancerede måder at studere overgange i uddannelse og arbejdsliv. Det er nødvendigt, hvis der skal skabes bedre overgange. Det er for begrænsende alene at forstå overgange i et individperspektiv. Overgange handler også om, hvordan overgange etableres i de miljøer og det samfund, som individer befinder sig i. Nyere praksisteoretisk transitionsforskning har udviklet et alternativ til individperspektivet, der muliggør en mere nuanceret og fyldestgørende forståelse af overgange. Det praksisteoretiske perspektiv giver både uddannelsesplanlæggere, didaktikere og HR-konsulenter en bedre forståelse af overganges karakter – og dermed også et bedre udgangspunkt for at arbejde med at forbedre overgange i og imellem uddannelse og arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Bedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse |
Redaktører | Susanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 10 jan. 2024 |
Sider | 17-28 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-12-06931-7 |
Status | Udgivet - 10 jan. 2024 |
Emneord
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- overgange
- sygeplejerske
- uddannelse og job