Overgange i naturfag: Natur/teknologi 6. klasse og fysik/kemi, biologi og geografi 7. klasse.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Abstract

Forord til elevbog

Du har natur/teknologi. I 7. klasse hedder naturfagene
fysik/kemi, biologi og geografi. Men
hvad egentlig forskellen og lighederne mellem
natur/teknologi og de tre nye naturfag?
En af lighederne er den måde, man arbejder på.
Både i fysik/kemi, biologi og geografi undersøger
man, stiller spørgsmål, observerer, eksperimenterer,
bruger modeller og prøver sig frem.
Man kan sige, at arbejdsmetoderne minder rigtig
meget om hinanden. Til gengæld er de tre
fag forskellige fra indholdet i natur/teknologi.
Fysik/kemi er to fag, der er slået sammen til et
naturfag. Faget handler om at finde og forstå
sammenhænge i naturen.
Biologi handler om den levende natur. Du lærer
om naturens kredsløb, dyr og planters livsbetingelser
og meget andet.
Geografi er et fag, der handler om menneskets
samspil med naturen. Bl.a. om Jordens dannelse,
udvikling og den påvirkning, mennesket har
udøvet på jordkloden.
Dette faglige indhold fra de tre fag fysik/kemi,
biologi og geografi har du faktisk allerede haft
noget af i natur/teknologi. Selvfølgelig har du
ikke lært det samme, og slet ikke på samme
måde.
For at lette overgangen til de tre nye fag – se
tegningen – får du her en række eksempler på
naturfaglig viden, der både er natur/teknologi,
men også er enten fysik/kemi, biologi eller geografi.
I naturfagene er der mange såkaldte faglige
begreber. For at lette forståelsen for disse er
der til hvert enkelt kapitel lavet en begrebsliste,
som følger efter kapitlet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGyldendal Uddannelse
Udgave1
Antal sider80
ISBN (Trykt)978-87-02-27910-8, 9788702279108
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • læremidler
  • folkeskolen
  • naturfag

Citationsformater