Projekter pr. år
Abstract
Abstract til 20 minutters presentation
”På det store hav. Stedbaseret litteraturundervisning på Strandingsmuseet St George”
Af Dorte Vang Eggersen (i samarbejde med lektor, PhD i VIA UC, Karen Barfod)
Stedbaseret læsning er en litteraturpædagogisk metode, som er udviklet til de ældste elever i grundskolen med teoretisk afsæt i hhv. stedsfilosofisk litteraturvidenskab og udeskoledidaktik. Metoden er udtryk for en intention om blandt andet at bevidstgøre elever om litteraturens og menneskets kulturelle bundethed til steder og at vise dem, hvordan opmærksomheden på stedet kan udgøre en interessant tekstforståelses- og fortolkningsstrategi. At undervise med stedbaseret læsning som metode vil i praksis sige, at dansklæreren forlægger dele af sin litteraturundervisning til steder og kulturelle knudepunkter i skolens nærområde for der med en dobbeltrettet opmærksomhed på tekst-sted at læse litteratur stedbaseret og forstå steder tekstbaseret. Læsningens sted inddrages således i tekstforståelse og -fortolkning i en interaktion og synergi mellem tekst, sted, elever og lærer. Med en udeskoleteoretisk terminologi kan man sige, at stedet her er et eksternt læringsrum, der muliggør sansebaserede, undersøgende og eksperimenterende arbejdsformer, og som indgår som både kundskabskilde og læringsobjekt i litteraturundervisningen.
I oplægget præsenteres et pilotprojekt, hvor 8. kl. elever som del af litteraturundervisningen besøgte Danmarks svar på Vasamuseet: Strandingsmuseet St George (www.strandingsmuseet.dk ) på den jyske Vestkyst. Museet fortæller glokalhistorie om et engelsk linjeskib, som i 1811 strandede ved kysten ud for museet. Her læste eleverne den fiktive billedbog ”Den tavse dreng” (eng. ”Dearest Grandmama”) af Catherine Brighton (1991) stedbaseret. Billedbogen består af 8 illustrerede breve fra pigen Maudie Ann, som er om bord på et ekspeditionsskib i 1830, og brevene er henvendt til pigens bedstemor hjemme i England.
I projektet stiller vi spørgsmålet Hvad betyder stedet for elevers litterære erfaringer, når de undervises med stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode?
”På det store hav. Stedbaseret litteraturundervisning på Strandingsmuseet St George”
Af Dorte Vang Eggersen (i samarbejde med lektor, PhD i VIA UC, Karen Barfod)
Stedbaseret læsning er en litteraturpædagogisk metode, som er udviklet til de ældste elever i grundskolen med teoretisk afsæt i hhv. stedsfilosofisk litteraturvidenskab og udeskoledidaktik. Metoden er udtryk for en intention om blandt andet at bevidstgøre elever om litteraturens og menneskets kulturelle bundethed til steder og at vise dem, hvordan opmærksomheden på stedet kan udgøre en interessant tekstforståelses- og fortolkningsstrategi. At undervise med stedbaseret læsning som metode vil i praksis sige, at dansklæreren forlægger dele af sin litteraturundervisning til steder og kulturelle knudepunkter i skolens nærområde for der med en dobbeltrettet opmærksomhed på tekst-sted at læse litteratur stedbaseret og forstå steder tekstbaseret. Læsningens sted inddrages således i tekstforståelse og -fortolkning i en interaktion og synergi mellem tekst, sted, elever og lærer. Med en udeskoleteoretisk terminologi kan man sige, at stedet her er et eksternt læringsrum, der muliggør sansebaserede, undersøgende og eksperimenterende arbejdsformer, og som indgår som både kundskabskilde og læringsobjekt i litteraturundervisningen.
I oplægget præsenteres et pilotprojekt, hvor 8. kl. elever som del af litteraturundervisningen besøgte Danmarks svar på Vasamuseet: Strandingsmuseet St George (www.strandingsmuseet.dk ) på den jyske Vestkyst. Museet fortæller glokalhistorie om et engelsk linjeskib, som i 1811 strandede ved kysten ud for museet. Her læste eleverne den fiktive billedbog ”Den tavse dreng” (eng. ”Dearest Grandmama”) af Catherine Brighton (1991) stedbaseret. Billedbogen består af 8 illustrerede breve fra pigen Maudie Ann, som er om bord på et ekspeditionsskib i 1830, og brevene er henvendt til pigens bedstemor hjemme i England.
I projektet stiller vi spørgsmålet Hvad betyder stedet for elevers litterære erfaringer, når de undervises med stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 7 nov. 2019 |
Status | Udgivet - 7 nov. 2019 |
Begivenhed | Litteraturdidaktikkens samhällsrelevans - Högskolan i Dalarne, Falun, Sverige Varighed: 7 nov. 2019 → 8 nov. 2019 https://www.du.se/ldn2019 |
Konference
Konference | Litteraturdidaktikkens samhällsrelevans |
---|---|
Lokation | Högskolan i Dalarne |
Land/Område | Sverige |
By | Falun |
Periode | 07/11/19 → 08/11/19 |
Internetadresse |
Emneord
- læsning
- udeskole
- udeskoledidaktik
Projekter
- 1 Afsluttet
-
NaiS: Noget andet i stedet. ’Stedbaseret læsning’ som litteraturpædagogisk metode i grundskolen.
Eggersen, D. V. (Projektleder)
19/01/19 → 29/02/24
Projekter: Projekt › Forskning