På grænsen mellem uddannelse og arbejdsplads – om vurdering og inklusion af eksamensopgaver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Eksamensopgaver i voksenuddannelser kan indgå i en afsluttende vurdering, som er afgørende for adgang til beskæftigelse. Dette er tilfældet med en pædagogisk
diplomuddannelse for erhvervsskolelærere. En vurdering fra denne uddannelse kan dog møde andre vurderingskriterier, når uddannelsen skal anvendes på en arbejdsplads. Her kan kollegers og lederes vurdering være medvirkende til, om en lærer oplever, at hans/hendes arbejde med opgaven inkluderes på erhvervsskolen. På baggrund af tre cases fra erhvervsskoler analyseres eksamensopgaver som et grænseobjekt. Begrebet hentes fra Yrjö Engeströms teori om grænsekrydsning, og
dette kombineres med Chris Argyris’ teori om organisatorisk læring.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer27
Sider (fra-til)62-71
Antal sider10
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • grænsekrydsning
  • inklusion
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • voksenuddannelse
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • eksamensopgave

Citationsformater