Abstract
I denne artikel viser vi med to konkrete eksempler, hvordan man kan tilrettelægge en tekst- og kontekstbaseret grammatikundervisning med udgangspunkt i litterære tekster, der udvikler elevers sproglige kompetencer på tværs af fagene dansk, engelsk og tysk. Undervisningseksemplerne er designet med afsæt i systemisk funktionel lingvistik (SFL), fordi det er en grammatik, der beskriver sprog som et
kontekstafhængigt og kontekstskabende fænomen. Vi slutter af med et teoretisk blik på vores eksempler.
kontekstafhængigt og kontekstskabende fænomen. Vi slutter af med et teoretisk blik på vores eksempler.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Vol/bind | 2020 |
Udgave nummer | 27 |
Sider (fra-til) | 98-104 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - maj 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Uddannelse, professioner og erhverv
- SFL-baseret pædagogik