På vej mod en interaktionsetik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Den journalistiske etik er udviklet i en tid, hvor journalistens opgave bestod i at informere borgerne gennem massemedier som aviser, radio og tv. I takt med at journalisternes grundlæggende platforme har ændret sig med nye internetbårne medier, er det på tide at nytænke den etiske opgave. Det nuværende presseetiske regelsæt er nærmest udelukkende fokuseret på at regulere journalisternes produkter, og på hvordan disse kan være oplysende. Nye medietyper kalder imidlertid på, at journalister også tager ansvar for den interaktion, som de inviterer til. Og på den rigtig store klinge er det på tide, at journalister begynder at reflektere over, hvordan vi kan få en offentlighed, der ikke blot bestemmes af kommercielle algoritmer, men nok så meget af publicistiske algoritmer.
OriginalsprogDansk
TitelTag ansvar! : Journalistisk etik i en ny medieorden
RedaktørerRoger Buch, Thomas Pallesen
Antal sider8
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2024
Sider149-156
Kapitel16
ISBN (Trykt)9788775720316
ISBN (Elektronisk)9788775720323
StatusUdgivet - 2024

Citationsformater