Abstract
Den journalistiske etik er udviklet i en tid, hvor journalistens opgave bestod i at informere borgerne gennem massemedier som aviser, radio og tv. I takt med at journalisternes grundlæggende platforme har ændret sig med nye internetbårne medier, er det på tide at nytænke den etiske opgave. Det nuværende presseetiske regelsæt er nærmest udelukkende fokuseret på at regulere journalisternes produkter, og på hvordan disse kan være oplysende. Nye medietyper kalder imidlertid på, at journalister også tager ansvar for den interaktion, som de inviterer til. Og på den rigtig store klinge er det på tide, at journalister begynder at reflektere over, hvordan vi kan få en offentlighed, der ikke blot bestemmes af kommercielle algoritmer, men nok så meget af publicistiske algoritmer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tag ansvar! : Journalistisk etik i en ny medieorden |
Redaktører | Roger Buch, Thomas Pallesen |
Antal sider | 8 |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 149-156 |
Kapitel | 16 |
ISBN (Trykt) | 9788775720316 |
ISBN (Elektronisk) | 9788775720323 |
Status | Udgivet - 2024 |