Pædagog, profession og person - set i et uddannelsesperspektiv

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Opgaven med at uddanne studerende til fagligt dygtige og personligt kompetente professionelle som ikke tror at der findes tekniske løsninger på komplekse sociale og menneskelige problemer, rejser en række spørgsmål om intentionerne og målet med uddannelsesvirksomheden. Hvilke kompetencer er centrale for faget, og er der en kerne eller et tyngdepunkt som uddannelsen kan rette sig mod? Spørgsmålet om sammenhængen mellem profession og personlighed bliver i artiklen behandlet med fokus på uddannelsesinstitutionen og samspillet mellem lærere, studerende og læringsmiljø. Hvilken betydning har det, at uddannelsen til en profession som pædagoguddannelsen er bygget op omkring en række forskellige fag, som varetages af lærere som for flertallets vedkommende har en anden profession end den de uddanner til?Hvilken rolle spiller lærerpersonligheden i denne sammenhæng, og hvad betyder det at den generation af unge der søger uddannelsen, er socialiseret under andre samfundsmæssige betingelser end deres lærere og vejledere?
    OriginalsprogDansk
    TitelPerson og profession - en udfordring for socialrådgivere, sygeplejersker, lærere og pædagoger
    RedaktørerInge Weicher, Per Fibæk Laursen
    Antal sider31
    UdgivelsesstedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato2003
    Sider107-138
    ISBN (Trykt)87-7842-119-5
    StatusUdgivet - 2003

    Emneord

    • pædagoguddannelsen

    Citationsformater