Abstract
Opgaven med at uddanne studerende til fagligt dygtige og personligt kompetente professionelle som ikke tror at der findes tekniske løsninger på komplekse sociale og menneskelige problemer, rejser en række spørgsmål om intentionerne og målet med uddannelsesvirksomheden. Hvilke kompetencer er centrale for faget, og er der en kerne eller et tyngdepunkt som uddannelsen kan rette sig mod? Spørgsmålet om sammenhængen mellem profession og personlighed bliver i artiklen behandlet med fokus på uddannelsesinstitutionen og samspillet mellem lærere, studerende og læringsmiljø. Hvilken betydning har det, at uddannelsen til en profession som pædagoguddannelsen er bygget op omkring en række forskellige fag, som varetages af lærere som for flertallets vedkommende har en anden profession end den de uddanner til?Hvilken rolle spiller lærerpersonligheden i denne sammenhæng, og hvad betyder det at den generation af unge der søger uddannelsen, er socialiseret under andre samfundsmæssige betingelser end deres lærere og vejledere?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Person og profession - en udfordring for socialrådgivere, sygeplejersker, lærere og pædagoger |
Redaktører | Inge Weicher, Per Fibæk Laursen |
Antal sider | 31 |
Udgivelsessted | Værløse |
Forlag | Billesøe og Baltzer |
Publikationsdato | 2003 |
Sider | 107-138 |
ISBN (Trykt) | 87-7842-119-5 |
Status | Udgivet - 2003 |
Emneord
- pædagoguddannelsen