Abstract
Hvordan kan pædagogprofessionens opgaver, udfordringer og innovationsbehov defineres, når pædagogen skal deltage i det tværprofessionelle samarbejde med lærerne i skolen? Dette spørgsmål belyses gennem en fremstilling af de væsentligste faser og begivenheder vedrørende helhedsskoletænkningen og samarbejdet mellem faggrupperne gennem 1980'erne og 1990'erne, herunder 1990'ernes "leg og lærings"-diskurs. Endvidere belyses pædagogens rolle i helhedsskolen, som den formuleres i bekendtgørelser, rapporter og evalueringsmaterialer gennem to årtier. Dette ligger - sammen med en fremstilling af SFO'ens opkomst, ændringer i pædagoguddannelsen og nutidige professionsudfordringer - til grund for en beskrivelse af, hvordan pædagogens opgaver, udfordringer og innovationsbehov kan defineres, når pædagogen skal indgå i det tværprofessionelle samarbejde i spændingsfeltet mellem professionalisering og deprofessionalisering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring. |
Redaktører | Stig Broström |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | Dafolo Frederikshavn |
Publikationsdato | 2015 |
Udgave | 1. udg. |
Sider | 51 - 65 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-096-4 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- pædagogik