Pædagogen i skolen: nu med loven i ryggen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hvordan kan pædagogprofessionens opgaver, udfordringer og innovationsbehov defineres, når pædagogen skal deltage i det tværprofessionelle samarbejde med lærerne i skolen? Dette spørgsmål belyses gennem en fremstilling af de væsentligste faser og begivenheder vedrørende helhedsskoletænkningen og samarbejdet mellem faggrupperne gennem 1980'erne og 1990'erne, herunder 1990'ernes "leg og lærings"-diskurs. Endvidere belyses pædagogens rolle i helhedsskolen, som den formuleres i bekendtgørelser, rapporter og evalueringsmaterialer gennem to årtier. Dette ligger - sammen med en fremstilling af SFO'ens opkomst, ændringer i pædagoguddannelsen og nutidige professionsudfordringer - til grund for en beskrivelse af, hvordan pædagogens opgaver, udfordringer og innovationsbehov kan defineres, når pædagogen skal indgå i det tværprofessionelle samarbejde i spændingsfeltet mellem professionalisering og deprofessionalisering.
OriginalsprogDansk
TitelPædagoger og lærere i skolen - sammen om elevernes trivsel og læring.
RedaktørerStig Broström
Antal sider14
UdgivelsesstedDafolo Frederikshavn
Publikationsdato2015
Udgave1. udg.
Sider51 - 65
ISBN (Trykt)978-87-7160-096-4
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • pædagogik

Citationsformater