Pædagogens rolle og betydning for trivsel i børnehaven: Børneinformerede perspektiver på professionelle voksne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

4 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen søger viden om børns opfattelser af professionelle voksne, og de roller, de indtager i mødet med børn. Fem-seks årige børn er interviewet om deres oplevelser med deres børnehave-voksne tre måneder efter de har forladt børnehaven for at starte i skole. Analysen peger på fire forskellige kategorier af professionelle voksne, udtrykt ved hjælp af metaforer; den hygge-voksne, ordensmagten, læremesteren og legekammeraten. Der argumenteres for en model, hvor de fire metaforer indplaceres i en trivselsmatrix med henblik på at tilbyde læseren et alternativt sprog til at reflektere over mødet mellem børnehavebørn og deres professionelle voksne, og dets betydning for børns trivselsoplevelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Studies in Education
Vol/bind36
Udgave nummer3
Sider (fra-til)193-210
Antal sider18
ISSN1891-5914
DOI
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater