TY - BOOK
T1 - Pædagogens Undersøgelsesmetoder
AU - Aagerup, Lars Christian
PY - 2015/1/6
Y1 - 2015/1/6
N2 - Pædagogisk praksis kræver mange typer af viden.I sin hverdag bevæger den moderne pædagog sig i et komplekst videnslandskab, hvor hun skal kunne forholde sig til mange typer af viden, fx:professionsvidencommonsense-videnvidenskabelig viden.De forskellige former for viden bliver produceret ud fra forskellige interesser, og pædagogen må derfor også vide noget om, hvordan forskellige former for viden er blevet til, for at kunne vurdere, hvilket vidensgrundlag der er tale om i en given situation.Pædagogen bliver samtidig mødt af krav om selv at producere viden om sin pædagogiske praksis.Bogens indholdPædagogens undersøgelsesmetoder giver en indføring i de forskellige konkrete metoder, man som pædagogstuderende eller færdiguddannet pædagog kan benytte i produktionen af egne undersøgelser af pædagogisk praksis:interviewobservationspørgeskemabrug af eksisterende materialeudviklingsarbejde.Bogen giver desuden et overblik over studiemetoder, undersøgelsesmetoder, forskningsmetoder, analysemetoder og præsentationsmetoder samt disse metoders fagbegreber, og hvad der ligger bag dem.
AB - Pædagogisk praksis kræver mange typer af viden.I sin hverdag bevæger den moderne pædagog sig i et komplekst videnslandskab, hvor hun skal kunne forholde sig til mange typer af viden, fx:professionsvidencommonsense-videnvidenskabelig viden.De forskellige former for viden bliver produceret ud fra forskellige interesser, og pædagogen må derfor også vide noget om, hvordan forskellige former for viden er blevet til, for at kunne vurdere, hvilket vidensgrundlag der er tale om i en given situation.Pædagogen bliver samtidig mødt af krav om selv at producere viden om sin pædagogiske praksis.Bogens indholdPædagogens undersøgelsesmetoder giver en indføring i de forskellige konkrete metoder, man som pædagogstuderende eller færdiguddannet pædagog kan benytte i produktionen af egne undersøgelser af pædagogisk praksis:interviewobservationspørgeskemabrug af eksisterende materialeudviklingsarbejde.Bogen giver desuden et overblik over studiemetoder, undersøgelsesmetoder, forskningsmetoder, analysemetoder og præsentationsmetoder samt disse metoders fagbegreber, og hvad der ligger bag dem.
KW - brugerundersøgelser
KW - pædagogisk arbejde
KW - evaluering
KW - feltarbejde
KW - kompetenceudvikling
KW - pædagogisk iagttagelse
M3 - Bog
SN - 978-87-412-5747-1
BT - Pædagogens Undersøgelsesmetoder
PB - Hans Reitzels Forlag
ER -