Pædagogens Undersøgelsesmetoder

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Abstract

Pædagogisk praksis kræver mange typer af viden.
I sin hverdag bevæger den moderne pædagog sig i et komplekst videnslandskab, hvor hun skal kunne forholde sig til mange typer af viden, fx:
professionsviden
commonsense-viden
videnskabelig viden.
De forskellige former for viden bliver produceret ud fra forskellige interesser, og pædagogen må derfor også vide noget om, hvordan forskellige former for viden er blevet til, for at kunne vurdere, hvilket vidensgrundlag der er tale om i en given situation.

Pædagogen bliver samtidig mødt af krav om selv at producere viden om sin pædagogiske praksis.

Bogens indhold
Pædagogens undersøgelsesmetoder giver en indføring i de forskellige konkrete metoder, man som pædagogstuderende eller færdiguddannet pædagog kan benytte i produktionen af egne undersøgelser af pædagogisk praksis:

interview
observation
spørgeskema
brug af eksisterende materiale
udviklingsarbejde.
Bogen giver desuden et overblik over studiemetoder, undersøgelsesmetoder, forskningsmetoder, analysemetoder og præsentationsmetoder samt disse metoders fagbegreber, og hvad der ligger bag dem.
OriginalsprogDansk
ForlagHans Reitzels Forlag
Antal sider179
ISBN (Trykt)978-87-412-5747-1
StatusUdgivet - 6 jan. 2015

Emneord

  • kompetenceudvikling
  • pædagogisk iagttagelse
  • pædagogisk arbejde
  • evaluering
  • feltarbejde
  • brugerundersøgelser

Citationsformater