Abstract
Med afsæt i et forskningsprojekt om pædagogers bidrag til at mindske skolefravær og skabe skoletilhør sætter artiklen fokus på, hvilke faglige tilgange der ser ud til at være betydningsfulde i pædagogers arbejde med at skabe trivsel og skoletilhør. Gennem empiriske eksempler viser artiklen, hvordan en faglig insisteren på at se skolelivet fra børns ståsteder og en vedholdende pædagogisk opmærksomhed på børns deltagelsesbetingelser kan gøre en positiv forskel for børns deltagelse i skolens fællesskaber og oplevelse af skoletilhør. Men den viser også, hvordan børn kan lades i stikken, hvis den pædagogiske faglighed ikke kan komme i spil og dermed løfte den pædagogiske opgave.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 8 |
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 34-41 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 23 okt. 2024 |