TY - JOUR
T1 - Pædagogers faglighed
T2 - fortællinger i nyere dansk forskning
AU - Togsverd, Line
AU - Aabro, Christian
PY - 2021/3/22
Y1 - 2021/3/22
N2 - Denne artikel handler om, hvordan pædagogers faglighed forstås, udfoldes og formidles i et udvalgt udsnit af dansk forskning. Med afsæt i et nyligt afsluttet forskningsreview, hvor vi har analyseret 26 forskningsartikler, præsenteres et analytisk indblik i den spændvidde, de kendetegn og den prægnans, som kan siges at kendetegne pædagogers faglighed. Som det vil fremgå, er der især to hovedtendenser. For det første beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der udøves i et spændingsforhold til og under indflydelse af forandrede betingelser og relationer i velfærdsstaten. For det andet beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der orienterer sig mod det, der anses som ønskværdigt for det enkelte menneske og for samfundets fællesskaber, det vil sige mod specifikke værdier. Samlet tegner der sig en forskningsfortælling om pædagogers faglighed, som handler om at kunne balancere og vurdere pædagogiske værdier i komplekse situationer, med mange samtidige hensyn. Artiklen sluttes med overvejelser over, hvad forskningen – og dermed også vores review – ikke forholder sig til i relation til pædagogers faglighed.
AB - Denne artikel handler om, hvordan pædagogers faglighed forstås, udfoldes og formidles i et udvalgt udsnit af dansk forskning. Med afsæt i et nyligt afsluttet forskningsreview, hvor vi har analyseret 26 forskningsartikler, præsenteres et analytisk indblik i den spændvidde, de kendetegn og den prægnans, som kan siges at kendetegne pædagogers faglighed. Som det vil fremgå, er der især to hovedtendenser. For det første beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der udøves i et spændingsforhold til og under indflydelse af forandrede betingelser og relationer i velfærdsstaten. For det andet beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der orienterer sig mod det, der anses som ønskværdigt for det enkelte menneske og for samfundets fællesskaber, det vil sige mod specifikke værdier. Samlet tegner der sig en forskningsfortælling om pædagogers faglighed, som handler om at kunne balancere og vurdere pædagogiske værdier i komplekse situationer, med mange samtidige hensyn. Artiklen sluttes med overvejelser over, hvad forskningen – og dermed også vores review – ikke forholder sig til i relation til pædagogers faglighed.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - pædagogers faglighed
KW - pædagogik
KW - pædagogik praksis
KW - pædagogikkens vidensformer
KW - pædagoguddannelsen
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0904-2393
SP - 158
EP - 174
JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift
IS - 1
ER -