Pædagogers formidling af naturen til børnehavebørn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen formidler en del af et ph.d.-arbejde med titlen “Pædagogers formidling af naturen i naturbørnehaver”. Artiklen viser at pædagoger i Danmark iagttager deres formidling gennem en børnecentreret “barndomsdiskurs”, og at dette betyder at børn i børnehaver overvejende understøttes i at iagttage natur og naturfænomener som de intuitivt og alderssvarende gør dette. Det empiriske
materiale fremhæver at pædagogisk arbejde i naturen ikke understøtter børns naturfaglige kompetencer i særlig grad.
Et forskningsoverblik viser at pædagogisk arbejde i naturen understøtter børns udvikling godt, samt at naturen er et godt rum for mindre børns udvikling og læring som pædagoger kan tænke didaktisk ind i deres arbejde.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftMONA
Vol/bind2013
Udgave nummer3
Sider (fra-til)7 -22
Antal sider15
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - sep. 2013

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • børnehaver
  • naturfagsdidaktik

Citationsformater