Abstract
Artiklen formidler en del af et ph.d.-arbejde med titlen “Pædagogers formidling af naturen i naturbørnehaver”. Artiklen viser at pædagoger i Danmark iagttager deres formidling gennem en børnecentreret “barndomsdiskurs”, og at dette betyder at børn i børnehaver overvejende understøttes i at iagttage natur og naturfænomener som de intuitivt og alderssvarende gør dette. Det empiriske
materiale fremhæver at pædagogisk arbejde i naturen ikke understøtter børns naturfaglige kompetencer i særlig grad.
Et forskningsoverblik viser at pædagogisk arbejde i naturen understøtter børns udvikling godt, samt at naturen er et godt rum for mindre børns udvikling og læring som pædagoger kan tænke didaktisk ind i deres arbejde.
materiale fremhæver at pædagogisk arbejde i naturen ikke understøtter børns naturfaglige kompetencer i særlig grad.
Et forskningsoverblik viser at pædagogisk arbejde i naturen understøtter børns udvikling godt, samt at naturen er et godt rum for mindre børns udvikling og læring som pædagoger kan tænke didaktisk ind i deres arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | MONA |
Vol/bind | 2013 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 7 -22 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - sep. 2013 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- børnehaver
- naturfagsdidaktik