Abstract
Formålet med dette undersøgelsesarbejde er at fremanalysere pædagogens faglige kompetenceprofil,
altså undersøge, hvordan pædagogerne konstruerer sig selv som pædagoger ud fra,
hvad der bliver opfattet af pædagogerne som den pædagogiske opgave, samt pædagogernes
egne beskriver af, hvilke kompetencer der er påkrævet i relation til løsningen af de opgaver,
der er knyttet til det pædagogiske felt i bred betydning. Det pædagogiske felt i bred betydning
refererer til 4 fundamentale pædagogiske arbejdsområder (Madsen 2005):
1. Daginstitutioner, dagpleje og skoleområdet.
2. Forebyggende interventioner, integrerende og inkluderende projekter.
3. Socialpædagogiske foranstaltninger i relation til omsorgsdimensioner og målrettede
opdragelses- og læringsaktiviteter.
4. Relationelle støtte- og konsulentfunktioner.
altså undersøge, hvordan pædagogerne konstruerer sig selv som pædagoger ud fra,
hvad der bliver opfattet af pædagogerne som den pædagogiske opgave, samt pædagogernes
egne beskriver af, hvilke kompetencer der er påkrævet i relation til løsningen af de opgaver,
der er knyttet til det pædagogiske felt i bred betydning. Det pædagogiske felt i bred betydning
refererer til 4 fundamentale pædagogiske arbejdsområder (Madsen 2005):
1. Daginstitutioner, dagpleje og skoleområdet.
2. Forebyggende interventioner, integrerende og inkluderende projekter.
3. Socialpædagogiske foranstaltninger i relation til omsorgsdimensioner og målrettede
opdragelses- og læringsaktiviteter.
4. Relationelle støtte- og konsulentfunktioner.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 25 jan. 2007 |
Antal sider | 51 |
Status | Udgivet - 25 jan. 2007 |
Emneord
- Børn og unge
- Pædagogers faglighed